Antall besøkende til USA fra 20 større internasjonale markeder falt med 10,3 prosent i mars sammenlignet med samme måned i fjor. Det viser ferske tall fra U.S. International Trade Administration. Totalt gikk antall oversjøiske besøk ned med 11,6 prosent. Tallene inkluderer ikke besøk fra Canada (kommer senere) og de som kom fra Mexico med landtransport.
Kraftig nedgang fra Vest-Europa
Vest-Europa står tradisjonelt for det høyeste antallet oversjøiske besøkende til USA. I mars ble det registrert en nedgang på hele 17,2 prosent, til totalt 905 603 besøkende. Nedgangen var særlig markant fra Tyskland, som hadde en tilbakegang på 28,2 prosent. Antall britiske besøkende falt med 14,3 prosent, men Storbritannia topper fortsatt listen over oversjøiske enkeltmarkeder med flest besøk hittil i år.
Moderat nedgang fra Asia – svak økning fra Øst-Europa
Besøk fra Asia gikk ned med 3,4 prosent, en relativt beskjeden reduksjon sammenlignet med andre regioner. Øst-Europa var eneste region som viste vekst, med en svak økning på 1,5 prosent i mars.
Internasjonale reisende bidrar til sysselsetting
På en infografikk publisert av U.S. International Trade Administration fremheves én setning med rød skrift og rød sirkel:
– Hvert 40. internasjonale besøk støtter én amerikansk arbeidsplass.
Setningen illustrerer den økonomiske betydningen av internasjonal turisme for det amerikanske arbeidsmarkedet. Ifølge myndighetene innebærer dette at hvert 40. internasjonale besøk bidrar til å skape eller opprettholde én arbeidsplass, enten direkte i reiselivssektoren (hoteller, restauranter, transport) eller indirekte i tilknyttede bransjer (varehandel, kultur, tjenester).
Denne koblingen mellom besøkstall og sysselsetting understreker internasjonal turismes rolle som en viktig driver for lokaløkonomier over hele USA.
Kilder: U.S. International Trade Administration, Skift