Bankoverføringer, tradisjonelle betalingskort og IATA Billing & Settlement Plan (BSP) har lenge vært kjente og pålitelige betalingsmetoder mellom reisebyrå og reiseleverandører. Men flere og flere reisebyråer ønsker et sikrere og mer effektivt alternativ: virtuelle kort. Virtuelle kort reduserer risikoen for svindel, forenkler avstemmingen og gir bedrifter bedre kontroll over sine reisekostnader. Samtidig ønskes de også velkommen av reiseleverandørene, fordi de får betalingen umiddelbart.
Reisebyråer overfører hvert år betalinger til en verdi av 332 milliarder euro. Kun 20 prosent av reisebyråene sier at de benytter virtuelle kort, mens 61 prosent ikke engang vet at de eksisterer.
Amadeus’ løsning B2B Wallet Prepaid kobler to virtuelle kort til én og samme kontoavtale. Det ene kortet gir reisebyråene rabatt på det innbetalte beløpet, mens det andre kortet hjelper byråene å unngå kortavgifter fra enkelte reiseleverandører. Begge kortene er fullintegrerte i bookingsystemet, slik at betalingen kan gjøres samtidig som reisen bookes, og reisebyrået kan spare verdifull tid.
B2B Wallet Prepaid kompletterer Amadeus’ allerede eksisterende virtuelle kortløsninger og tilbyr reisebyråene en helhetsløsning for betalinger.
– Reisebransjen har nå kommet over sin tidligere motstand for betaling med virtuelle kort. Men å få dette området til å vokse, er ennå en utfordring. Nå har Amadeus utviklet en innovativ løsning som hjelper reisebyråer med å oppnå større besparinger og minimere betalingsrelaterte kostnader. Virtuelle kort er allment aksepterte, så reisebyråene kan føle seg trygge på at løsningen fungerer med alle leverandører, fra lavprisselskaper til bilutleieselskap, sier Celia Pereiro, Head of Travel Payments på Amadeus.
B2B Wallet Prepaid implementeres for tiden hos flere av Amadeus’ kunder i Europa og selskapet er i dialog med ytterligere flere hundre kunder om løsningen.
B2B Wallet Prepaid vil presenteres på Amadeus’ stand på Business Travel Show i London den 24. og 25. februar.