Desember avslutter året med samme trend som Widerøe har sett i hele høst. De ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken.
– Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen.
– Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han.
2023
2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før.
Widerøe fraktet 3,3 millioner passasjerer i 2023. Dette er på linje med 2022. Kabinfaktoren for 2023 er opp 1,2 prosentpoeng sammenlignet med 2022.
Den gradvise bedringen gjennom året kommer som følge av at kapasiteten i totalmarkedet ble redusert og økende priser. Dette har vært nødvendig for å tilpasse seg de nye rammebetingelsene for bransjen med en særdeles svak norsk krone og høy oljepris.
Milepæler i 2023
2023 har vært et år med viktige milepæler for Widerøe. Etter lang tids forhandlinger ble Widerøe tildelt store deler av anbudet på FOT- rutenettet. Anbudet innebærer en halvering av maksimalprisen på anbudsruter og selskapet forventer at etterspørselen og bestillingsmønstret endres som følge av dette. Mindre prisforskjeller mellom populære og mindre populære avganger vil bety at de populære avgangene fylles tidlig. De tror derfor at næringsliv og aktører som er avhengig av gode videre forbindelser, vil bestille billetter langt tidligere enn før
Nyheten om at Konkurransetilsynets godkjenning av Norwegians oppkjøp av Widerøe var en hyggelig avslutning av 2023. Det betyr etableringen av et nytt, sterkt, norsk luftfartkonsern og at Widerøe, i løpet av januar, har nye eiere. Widerøe gleder seg til å begynne arbeidet sammen med Norwegian med å skreddersy rutetilbudet i to nettverk, slik at passasjerene får et bedre og mer konkurransedyktig tilbud fremover.
Markedet fremover
Markedet inn i 2024 fortsetter å styrke seg. Salget fremover er betydelig sterkere enn ved inngangen av 2023. Widerøe ser også at trenden med å bestille billetter tidligere fortsetter. De ser dette spesielt på bestilling av feriereiser og har allerede 30 prosent flere bestillinger i juli sammenlignet med samme tid i fjor.
– Vi ser et 2024 med et bedre balansert marked. Antall tilbudte seter er godt tilpasset etterspørselen. Det gjør at enhetsinntekten øker, noe som er helt nødvendig for å kunne sikre en bærekraftig lønnsomhet i bransjen, sier kommersiell direktør i Widerøe Christian Skaug.
Sommerruter 2024
27. januar kommer Bergen-München tilbake på rutekartet med to ukentlige rundturer. Henholdsvis onsdager og lørdager.
12. april starter Widerøe opp med flyvinger Bergen-Brussel. Mandag og fredag.
16. februar kommer Torp – København tilbake etter vinterpause. Fredag og søndag
5. april kommer Bergen-Færøyene også tilbake etter vinterpause. Mandag og fredag.
Etter tilbakemeldinger fra kundene strekker Widerøe midtsommer rutene sine med én uke.
22. juni – 17. august Bergen-Firenze. Mandag, onsdag, fredag og lørdag.
22. juni – 18. august Bergen-Nice. Tirsdag, torsdag, lørdag og søndag.
22. juni – 18. august Bergen-Alicante. Widerøe flyr til solkysten hele året på lørdager, men i sommerferien har de daglige flyvinger.
23. juni – 18. august Torp-Nice. Tirsdag, torsdag og søndag.
27. juni – 16. august Torp-Firenze. Mandag og fredag.
Helgeland og Lofoten er populære destinasjoner og direkteruter fra Oslo øverst på ønskelister. Her vil Widerøe fly følgende dager i sommerferien:
25. juni – 17. august Oslo – Brønnøysund: Tirsdag, torsdag og lørdag.
26. juni – 18. august Oslo – Sandnessjøen: Mandag, onsdag, fredag og søndag.
26. juni – 18. august Oslo – Leknes. Daglig.
26. juni – 18. august Oslo – Svolvær. Daglig.