Fredag formiddag gikk fristen for å legge inn tilbud på pakkene i neste anbudsperiode ut.
– Vi kan bekrefte at Hurtigruten har levert vårt bud på Kystruten, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.
Hurtigruten har drevet Kystruten Bergen–Kirkenes, som i dag består av 34 havner langs hele kysten, helt siden starten i juli 1893. Det nye anbudet på kjøp av tjenester ble lyst ut av Samferdselsdepartementet i høst. Det skal gjelde fra 2020/2021 og minst ti år frem i tid.
– Nå går vi inn i en ny fase, som kan inkludere forhandlinger. Derfor ber vi om forståelse for at vi inntil videre ikke kan gå inn på detaljer om hva vi har bydd på og innholdet i det vi har levert, sier Bjørnflaten.
I desember kom nyheten om at Hurtigruten setter inn de nye hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten fra sommeren 2019. De to skipene, som er verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, skal seile i tillegg til de 11 skipene i kystruten.
– Hurtigruten kommer til å seile mer på norskekysten, uansett om vi vinner eller ikke vinner hele eller deler av anbudet. Vinner vi ikke, vil vi seile rene kommersielle seilinger, og planlegger daglige avganger. Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtiden – med eller uten en avtale med staten, sier Bjørnflaten.
Fakta: Kystruten Bergen – Kirkenes
- Passasjer- og godsrute med daglige anløp av 34 havner mellom Bergen og Kirkenes.
- Samferdselsdepartementet kjøper sjøtransporttjenester på strekningen «for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reise lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes».
- Ruten drives i dag av Hurtigruten AS, som har drevet ruten siden starten i 1893. Selskapet opererer 11 spesialbygde skip i trafikken.
- Avtalen mellom Hurtigruten og staten går ut i 2020/21. Departementet lyste 19. september ut anbudskonkurranse om ny avtale som gjelder i ti år.
- Konkurransen er delt i tre pakker. Hver av rutene er helårlige og gjennomgående seilinger tur-retur Bergen-Kirkenes, der alle havner på ruten skal betjenes daglig.
- Den nye avtalen inneholder også klima- og miljøkrav.
- Leverandørene har tilbudsfrist 3. januar 2018. Departementet tar sikte på at kontrakt kan inngås innen utgangen av mars 2018.
(Kilde: Samferdselsdepartementet)