TravelMatch samler hvert år et bredt spekter av internasjonale aktører i Oslo, og arrangementet har etablert seg som en sentral møteplass for destinasjoner, leverandører og norske kjøpere som arbeider i skjæringspunktet mellom firmaturer, grupper og profesjonelt reiseliv. I forkant av årets utgave i januar har Travel News bedt Peer Gynt Tours forklare hvorfor de prioriterer deltakelse, hva de ser etter, og hvilke muligheter de mener arrangementet skaper for bransjen. Vi har snakket med Bente Johnsen Salgado, Teamleder ferie/fritid.
Hvorfor deltar dere som kjøper på TravelMatch i Oslo?
– TravelMatch er det største bransjetreffet i Norge, og en godt tilrettelagt B2B workshop med fokus på nettverksbygging for å utvikle gode reisetilbud for nordmenn. En fin plass å møte kollegaer fra bransjen og skaffe seg nye samarbeidspartnere
Hvem ønsker du helst å møte på TravelMatch i Oslo?
– Jeg ønsker å møte eksisterende kontakter og nye samarbeidspartnere for å få ideer til nye reisemål og turopplegg for våre grupper.
Hvor mange ganger har du vært med på dette arrangementet i Oslo tidligere?
– Ca. 10 ganger
Hvorfor bør man booke møte og møte dere – hva kan dere bidra med i det norske markedet?
– Peer Gynt Tours tilbyr et bredt spekter av påmeldingsturer og skreddersydde turer for firma, skoler, kor, lag, foreninger, vinklubber og andre grupper. Vårt slagord er «Reis sammen – opplev mer», og vi har mye å tilby av fot-/vandreturer, yoga, temareiser, seniorfavoritter og langtidsopphold med fokus på den sosiale biten for de som reiser alene, men som ønsker å reise sammen med andre. Peer Gynt Tours jobber aktivt for et mer bærekraftig reiseliv og har status som Travelife Partner.
Hvilken trend i reiselivsbransjen synes du er mest spennende akkurat nå?
– Kvalitet over kvantitet: Trenden går mot færre reiser, men kvalitet og innhold veier tyngre. Mer fokus på unike opplevelser og aktiviteter. Fokuset er på øyeblikket, lokalmat, møter mellom mennesker, autentiske reisemål og at turen har et formål utover ren avkobling som kan være naturbaserte opplevelser som vandreturer og andre aktive ferier.
Hva håper du å få med deg hjem etter workshopen – ut over visittkort?
Inspirasjon og ideer for å selge nye reisedrømmer til våre grupper
Hvis du fikk invitasjon til en destinasjon – hvor ville du ønske å dra og hvorfor?
Ras Al Khaima og Oman står høyt på ønskelisten. Vi har en ny vandretur dit. I tillegg er Italia alltid populært og jeg ønsker meg til mindre byer og bortgjemte kriker og kroker for å få nye idéer til fot- og vandreturer.
Hva slags informasjon ser du mest frem til å motta under workshopen?
– Jeg ser frem til å få en oppdatering på nyheter, og idéer til nye turforslag som kan utvikles for våre grupper.
Hvis arrangementet bare hadde én hashtag – hvilken skulle det være?
– #reiselykke.
Hva er den største endringen du ser i hvordan folk reiser i dag sammenlignet med for fem år siden?
– Mange har strammere økonomi og er mer klimabevisste, og derfor reiser mange mindre, men når de reiser søker de mer unike og autentiske opplevelser og kvalitet.
– Det er mer fokus på et bærekraftig reiseliv som handler om å reise på en måte som tar vare på miljøet, styrker lokalsamfunn og verdsetter kulturarv.
