MSC World Europa, MSC Cruises nye skip har ankommet Europa for å starte sin første sommersesong i Middelhavet. MSC World Europa ble levert av den franske skipsbyggeren Chantiers de l’Atlantique i oktober 2022. Dette er MSC Cruises største fartøy og det første som går på LNG. MSC World Europa er det cruiseskipet i verden med best ytelse når det kommer til CO2-ekvivalente utslipp per passasjer.
– Vi er stolte av å ønske MSC World Europa velkommen til Europa, og på sin første sommersesong i Middelhavet. Dette banebrytende cruiseskipet, med en rekke enestående innovasjoner knyttet til miljø- og marinteknologier, er en bekreftelse på vår forpliktelse til bærekraftige cruisereiser. MSC World Europa er et viktig steg i retning av å nå målet om netto-nullutslipp innen 2050, sier Claes Tamm, leder for MSC Cruises Skandinavia.
Gjennom hele sommersesongen skal skipet seile på LNG. Første bunkring er planlagt i Marseille 15 april, 2023. LNG er det reneste marine drivstoffet som er tilgjengelig i stor skala. Sammenlignet med standard marine brensler, bidrar LNG til å eliminere lokale luftforurensende utslipp, inkludert svoveloksider og små partikler. Samtidig reduseres utslippet av nitrogenoksider med opptil 85 prosent.
Ettersom LNG gir opptil 20 prosent reduksjon i klimagassutslipp spiller dette en nøkkelrolle i å redusere klimaendringene, og bidrar til å bane vei for bruken av bærekraftig ikke-fossilt brensel som bio- og syntetisk LNG.
Unik brenselcelleteknologi som viser lovende resultater
MSC World Europa er verdens første moderne cruiseskip som tar i bruk splitter ny teknologi for fastoksid-brenselceller (SOFC) som er drevet av LNG. Skipet består av en 150 kilowatt SOFC demonstrator som bruker LNG til å produsere elektrisitet og varme om bord på en svært effektiv måte.
Dette kan være en nøkkel til å frigjøre betydelige miljømessige bærekraftsgevinster i fremtiden. Takket være økt effektivitet har SOFC potensial til å redusere klimagassutslippet betydelig sammenlignet med en konvensjonell LNG-motor. En stor fordel er at cellen ikke bare er kompatibel med LNG, men også med mulighet for bruk av nye kilder til lavkarbondrivstoff som grønn metanol, ammoniakk, flytende hydrogen og bio- eller syntetisk LNG.
– Nesten seks måneder etter testing har brenselcelleytelsen vært utmerket, og vi har ikke sett tegn til sikkerhets- eller vedlikeholdsproblemer. Effektiviteten til dags dato – målt i form av energien vi kan generere fra samme drivstoffenhet – er godt over nivået for en forbrenningsmotor. Effektiviteten har dermed overgått våre forventninger. Vi har drevet systemet kontinuerlig, og det har levert enda bedre enn vår prognose på 150 kilowatt-avkastning. Dette er selvsagt en liten brøkdel av energien vi trenger, men vi er sikre på at systemet kan skaleres opp på fremtidige nybygg. Vi erkjenner at dette vil kreve et tett samarbeid med partnere både i og utenfor vår bransje. Det er også grunnen til at MSC Cruises er aktivt involvert i flere forskjellige forskningsinitiativer og partnerskap som alle deler målet om å akselerere overgangen mot en fremtid med netto null utslipp, sier Linden Coppell, visepresident for Sustainability & ESG i MSC Cruises.
En rekke andre miljøegenskaper
MSC World Europa kan både koble seg på landstrøm for å redusere karbonutslipp i havnene, i tillegg har skipet et avansert avløpsvannbehandlingssystem (AWTS) som oppfyller verdens høyeste regulatoriske krav, inkludert den såkalte baltiske standarden. Systemet behandler alt avløpsvann som produseres om bord, slik at det blir tilnærmet lik tappevannstandard. Skipet består også av et ballastvannbehandlingssystem som forhindrer at fremmede havorganismer ikke blir transportert fra ett område til et annet og truer lokale økosystemer. Dette er i full overensstemmelse med IMOs ballastvannkonvensjon.
Cruiseskipet har et helt team av mannskap dedikert til å implementere de strenge protokollene for avfallshåndtering som skiller avfall i syv forskjellige typer, for eksempel glass, aluminium og papir, med spesialutstyr for å knuse eller bunte disse avfallstypene i skipets avfallshåndteringsanlegg.
I tillegg har MSC World Europa et undervannsutstrålt støystyringssystem for å minimere forstyrrelser for livet i havet. Skipet har også et energieffektivt utstyr ombord for å optimalisere motorbruk og hotellenergibehov. Dette bidrar til å redusere utslippene ytterligere. MSC World Europa er utover dette utstyrt med automatiske datainnsamlingssystemer for ekstern energiovervåking og avansert analyse. Det gir skipet sanntidsstøtte ved land for å optimalisere den operasjonelle effektiviteten ombord.