MSC Euribia er MSC Cruises nyeste flaggskip, og skal seile på flytende naturgass (LNG). Cruiseskipet forlater verftet i Saint-Nazaire, Frankrike i neste uke for å seile mot København hvor navneseremonien skal være.
Det nye skipet er det 22. fartøyet i flåten til MSC Cruises. Skipet skal seile i fire dager fra Saint-Nazaire til København. På seilasen skal skipet ha netto-nullutslipp for å demonstrere at dette er mulig for dagens cruiseindustri. MSC Euribia seiler fra den franske havnen 3. juni, og skal etter planen ankomme den danske hovedstaden 7. juni.
– Denne første netto-nullutslippsreisen til vårt nyeste flaggskip MSC Euribia er enda en viktig del av vår dekarboniseringsreise. Samtidig viser den mer enn noe annet omfanget av vårt engasjement, sier Pierfrancesco Vago, administrerende styreleder i cruisedivisjonen til MSC Group.
MSC Cruises har kjøpt 400 tonn bio-LNG for å vise sin forpliktelse til distribusjon av fornybart drivstoff og energiomstillingstiltak i forbindelse med den banebrytende nett-nullutslippsreisen. Rederiet er den første havcruiseoperatøren i bransjen som kjøper bio-LNG som drivstoffkilde. Dette drivstoffet har betydelige reduksjoner i livssyklusutslipp.
– Vi kan imidlertid ikke gjøre dette alene. Gitt betydningen av alternative brensler for å oppnå dekarbonisering i vår industri så vel som for andre sektorer, må vi alle samarbeide for å øke tilgjengeligheten i stor skala. Kjøpet av bio-LNG sender et klart signal til markedet om at cruiserederier og den maritime industrien for øvrig etterspørsel nye og renere drivstoff. Vi trenger imidlertid et tettere samarbeid mellom regjeringer, produsenter og sluttbrukere for å skalere opp tilgjengeligheten, fortsetter Vago.
Netto-nullutslipps-seilingen vil utnytte bio-LNG ved bruk av et massebalansesystem. Dette er den mest miljøeffektive metoden for å levere på fordelene med fornybar biogass. Hele forsyningskjeden vil være i samsvar med EUs fornybare energidirektiv, kjent som RED II. Hvert enkelt parti av den totale bio-LNG produsert har også blitt sertifisert av International Sustainability & Carbon Certification.
– MSC Euribias første seilas er en utrolig bragd, og representerer år med engasjement og besluttsomhet. Seilasen viser at vi kan operere på et netto-nullutslippsgrunnlag med eksisterende skipsteknologi, sier Michele Francioni, SVP, MSC Cruises.
– Dette er bare begynnelsen, og vi er forpliktet til overgangen. Men for å realisere visjonen om netto-nullutslippscruise er vi avhengig av at alternative drivstoff som bio-LNG, e-LNG, grønt hydrogen eller grønn metanol blir gjort tilgjengelig i stor skala.
På netto-nullutslippsreisen får MSC Cruises støtte av det nordiske energiselskapet Gasum. Gasum er en ledende produsent av biogass og prosessor av biologisk nedbrytbare avfallsfraksjoner i Norden.
Hastigheten og reiseruten til MSC Euribias jomfrutur er designet spesielt for å optimalisere konfigurasjonen og belastningen til motorene for å minimere drivstofforbruket. Dedikerte spesialister på energieffektivitet fra både MSC Cruises og skipets konstruktør Chantiers de L’Atlantique vil være om bord på seilingen for å overvåke og optimalisere alle aspekter ved reisen. De vil også jobbe tett opp mot kaptein Stefano Battinelli, og Pasquale Mastellone som er MSC Euribias sjefingeniør.
MSC Cruises’ landbaserte energieffektivitetseksperter med base i London vil kontinuerlig overvåke og optimalisere alle systemer om bord for å minimere energibehovet, identifisere ytterligere muligheter for å forbedre energieffektiviteten i sanntid.
Dette vil inkludere en rekke tiltak som konfigurasjonen av motorene, hastigheten til individuelle klimaanleggvifter i lugarene, reiserute og hastighetsoptimalisering.
Alle tiltakene skal bidra til å redusere energiforbruket, noe som igjen også skal redusere drivstofforbruket.
MSC Cruises nye skip er drivstoffleksibelt, noe som betyr at det kan seile på en rekke typer fornybare drivstoff som både er tilgjengelig i dag og forventet å brukes i fremtiden. Ved å ta i bruk fossilt LNG reduseres klimagassutslippet med 20 % sammenlignet med konvensjonelle marine brensler. I tillegg elimineres så og si utslippet av svoveloksider og partikler, og nitrogenoksider reduseres med 85 prosent.