I dag, fredag 12. september, åpner SAS sin nye rute mellom København og Seoul. Lanseringen markerer et viktig steg i selskapets Asia-satsing, samtidig som den gir et innblikk i hvordan piloter forbereder seg når en helt ny destinasjon kommer inn i nettverket.
– Å få fly til en ny destinasjon er alltid spesielt for oss piloter. Det er både inspirerende og en profesjonell utfordring, og selv etter 29 år i luften er det fortsatt like spennende å ta fatt på. Før premièreflyvningen til Seoul har vi trent og forberedt oss nøye, slik at vi kan kombinere gleden ved å åpne en ny rute med det som alltid er vår høyeste prioritet: sikkerheten til våre passasjerer, sier

Strategisk viktig rute
SAS offentliggjorde Seoul-ruten i november 2024 som en del av selskapets langsiktige plan for å styrke trafikken mellom Skandinavia og Asia. Sør-Korea er et voksende marked både for forretnings- og fritidsreisende, og ruten etablerer en direkte forbindelse mellom København og Incheon International Airport – en av Asias største og mest moderne lufthavner.
Flyvningen opereres med Airbus A350-900, selskapets langdistanseflaggskip med 300 seter fordelt på tre kabinklasser. Ifølge SAS skal ruten bidra til å styrke knutepunktstrategien i København, hvor selskapet samler mye av langdistansekapasiteten.
Omfattende pilottrening

Når SAS åpner en ny destinasjon, følger pilotene en fastlagt og omfattende prosess for å sikre trygg og effektiv operasjon:
-
Studier av flyplasskart og prosedyrer: alt fra terreng, innflyging og landingsprosedyrer til taksebaner, rullebane-layout og lokale regler som avisning eller støyrestriksjoner.
-
Omfanget av kartgjennomgang: en mindre regionalflyplass kan kreve færre enn ti kart, mens en kompleks hub som London Heathrow kan kreve gjennomgang av over 60.
-
Ruteplanlegging: analyse av hele flyruten, inkludert hvilke land som overflys, hvilke lufttrafikkprosedyrer som gjelder, og eventuelle hensyn som restriksjonsområder eller militære soner.
-
Optimalisering av ruter: i samarbeid med bakkepersonalet planlegges den mest effektive ruten i luften. Ved å ta hensyn til jetstrømmer, vind og turbulens kan både drivstoffforbruk og reisetid reduseres, samtidig som passasjerkomforten økes.
-
Briefing-guider fra flyavdelingen: for spesielt komplekse flyplasser utarbeider SAS detaljerte guider som oppsummerer operative utfordringer. I dag kreves slik dokumentasjon for mer enn 25 flyplasser i SAS-nettverket. På Vágar på Færøyene er guiden eksempelvis 50 sider lang.
– Vår jobb er å kombinere sikkerhet med effektiv drift. Til nye destinasjoner som Seoul går vi gjennom alt fra rutevalg over Asia til lokale prosedyrer for taksing på bakken. Når alle ledd er forberedt, kan vi levere den tryggheten passasjerene forventer, sier Rasmus Ilsø Olsen.
Destinasjoner som krever særskilt sertifisering
Flere flyplasser i verden stiller særskilte krav til piloter. Innsbruck er omgitt av fjell som gjør innflygingen teknisk krevende, Madeira kombinerer kort rullebane med sterke vinder, mens London Heathrow krever presisjon i et av verdens mest trafikkerte luftrom. På Vágar må SAS-piloter gjennom flere timer med simulatortrening før de får lov til å fly dit.
Seoul som del av en større helhet
Med åpningen av ruten til Seoul styrker SAS sitt asiatiske nettverk, som i dag omfatter Tokyo og Bangkok. I tillegg planlegger selskapet å åpne en ny rute til Mumbai i juni 2026, fem ganger i uken med Airbus A330-300.
For SAS betyr etableringen i Seoul at selskapet får direkte tilgang til Sør-Koreas voksende økonomi, med betydelig etterspørsel fra både eksportindustrien og turistsektoren. For pilotene markerer åpningen slutten på en lang forberedelsesprosess. For SAS er det starten på en ny fase i ekspansjonen i Asia.
Les mer om åpningen av ruten her.
