Samarbeidet innebærer en rekke markedsføringstiltak. De skal bygge rundt filmens temaer, der miljøene er inspirert av det norske landskapet og vår kulturarv.
I filmen Frost var det viktig å hekte historien på noe gjenkjennelig, men samtidig majestetisk. Handlingen kretser rundt det fiktive kongeriket Arendal. Inspirasjonen er på ingen måte knyttet til den idylliske sørlandsbyen, men snarere vårt majestetiske fjordlandskap og middelalder-arkitektur.
I kongeriket finnes det for eksempel en stavkirke, og flere av karakterene bærer klær inspirert av våre bunader.
– Vi ville skape et fortrollende og dynamisk miljø som skulle gi et varig inntrykk, forklarer filmens art director, Mike Giaimo.
– Norge byr på en estetikk og en kultur som vi ikke har arbeidet med tidligere, og vi ble veldig inspirert av det fantastisk landskapet, i tillegg til arkitekturen og tradisjonene knyttet til kulturen, fortsetter Giaimo.
Han mener publikum vil oppleve den samme magiske følelsen som i andre klassiske Disney-filmer, men samtidig gå inn i et nytt, spennende univers.
– Dette gir en enestående anledning til å markedsføre Norge som en fenomenal destinasjon, sier reiselivs-direktør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge i en kommentar til samarbeidet.
– Disney er et globalt og vel ansett varemerke, og vi håper – etter å ha inspirert til miljøene i filmen – at publikum i alle aldre kommer til å lokkes til vårt vakre land, sier Tuftin.
Det er andre gang Disney inngår en slik markedsføringsavtale med et annet land. I fjor fikk skotsk reiseliv god drahjelp av filmen Brave, og Disneys egen turoperatør.avedling solgte ut alle sine turer til Skottland i kjølvannet av filmlanseringen.
USA-premieren er 27. november, mens den norske er lagt til 1. juledag.