Konsekvensen av dette er at avganger fra østre rullebane ved avgang mot nord starter tidligere, som kan medfører at flytraseen forbi Mogreina flyttes litt nordover for enkelte flytyper i perioden. Dette kan igjen bety mer flystøy over Mogreina. Østre rullebane vil fortsatt være nattestengt.
– Dette er nødvendige tiltak for å øke kapasiteten her ved Oslo Lufthavn. Av hensyn til det norske klimaet må slike utvidelser skje på sommertid, og vi beklager at det kan medføre noe økt flystøy og endrede flygemønstre i perioden, sier Tom Erling Moen, avdelingssjef ved Miljøavdelingen, Oslo Lufthavn.
Oslo Lufthavn har fått dispensasjon fra Luftfartstilsynet for å gjennomføre disse asfaltarbeidene.
Vurderingen fra sak med referanse 12/01583-8 hos Luftfartstilsynet:
Luftfartstilsynet har etter en helhetsvurdering funnet at forskriftens krav til særlig
samfunnsmessig betydning er oppfylt og innvilger derfor Oslo Lufthavn AS dispensasjon fra
nevnte forskrift for avganger med jetfly fra fremskutt posisjon B3 på bane 01 R. I denne
vurderingen har vi lagt betydelig vekt på behovet for å opprettholde trafikkregulariteten ved Oslo Lufthavn, Gardermoen.
Trending
- Norge som reisemål mister verdier: reiselivsbransjen svarer på PWC-rapport
- NBTA presenterte nytt innholdssamarbeid med Travel News
- Aer Lingus starter flyvninger mellom Dublin og Oslo
- Økning i norsk turisme til Frankrike
- Avinor melder om fortsatt vekst – våre naboer gjør det bedre
- Risk Outlook 2026 – en rapport om reiser og sikkerhet
- LOT Polish Airlines åpner to nye ruter fra Norge til Gdansk
- TUI med rekordresultat
