I utlysningen var det tre aktører som konkurrerte om å fly i nord. Widerøe kom seirende ut av konkurransen.
– Dette er en svært gledelig dag for oss i Widerøe, sier administrerende direktør Stein Nilsen.
– Vi er alltid forberedt på konkurranse og det er derfor gledelig å se at vi klarer å levere det beste tilbudet, både på pris og kvalitet, fortsetter han.
– Dette var en viktig avklaring for driften vår de neste fem årene, og det er mange medarbeidere som i dag er både glad og lettet. Vi skal nå vise oss den tilliten som er gitt oss verdig. Vi vil fortsette å utvikle kvaliteten i selskapet, slik at vi skal kunne levere et stadig bedre reisetilbud til folk i hele Norge
Den norske kortbaneoperasjonen er noe av det mest krevende som kan flys. Kombinasjonen av krevende topografi og geografi, tøffe isingsforhold, arktisk kystklima og svært korte rullebaner på flere av lufthavnene gjør at det krever erfaring for å kunne fly dette så sikkert som mulig.
– Vi er derfor svært glade for at vi fortsatt skal tilby folk i nord både trykk-kabin og minimum 39 seters fly, sier Nilsen.
– Vi ønsker også å forsikre våre passasjerer om at, til tross for at dette var tatt ut som anbudskrav, vil Widerøe fortsette å benytte SCAT-1 innflygningssystemer på fly der dette er installert. Det Norske Veritas har vurdert at dette øker sikkerhet i forbindelse med innflygningen med inntil 50 prosent. Dette vil vi fortsette med så lenge Avinor vedlikeholder bakkeinnstallasjonen, eller inntil et bedre alternativ er tilgjengelig på markedet, avslutter en svært fornøyd Nilsen.