Delta (merkeverdi opp 22% til USD 8,9 milliarder) er igjen verdens mest verdifulle flyselskap, like foran det raskt voksende American Airlines (merkeverdi opp 36% til USD 8,5 milliarder).
Hvert år vurderer den ledende merkevarespesialisten Brand Finance 5 000 av verdens største merkevarer, og publiserer over 100 rapporter som rangerer merker på tvers av alle sektorer og land. Verdens topp 50 mest verdifulle og sterkeste flyselskap-merkevarer er inkludert i den årlige Brand Finance Airlines 50 2023-rangeringen.
Deltas merkevarevekst i år kom på bakgrunn av flere viktige beslutninger, inkludert en eierandel på 20% i LATAM Airlines Group som fikk foreløpig godkjenning fra regulatorer. Oppkjøpet vil gi Delta en betydelig tilstedeværelse i den søramerikanske regionen og vil tillate det å utvide sitt nettverk og tilby mer konkurransedyktige priser til kundene.
– Pandemien kan ha satt fly på bakken, men den kunne ikke stoppe folk fra å drømme om å reise. Når verden åpner seg igjen er flyselskapene klare til å ta av, med merkeverdiene deres på vei til å gjenvinne tapt terreng innen 2024, uttaler Savio D’Souza, direktør for merkevarefinansiering.
Merkevareverdi på de 10 største
1) Delta (USD 8,9 milliarder)
2) American Airlines (8,5 milliarder)
3) United (7,8 milliarder)
4) Emirates (5,1 milliarder)
5) Southwest (4,7 milliarder)
6) China Southern (3,2 milliarder)
7) China Eastern (2,9 milliarder)
8) Air China (2,6 milliarder)
9) Air Canada (2,6 milliarder)
10) Qatar Airways (2,5 milliarder)
Vokser raskest
Ethiopian Airlines (merkeverdi opp 79% til USD 498 millioner) er det raskest voksende flyselskapsmerket globalt, og er nå kontinentets største flyselskapsmerke. Andre raskt voksende merker inkluderer Vueling (merkeverdi opp 44% til USD 527 millioner), United Airlines (merkeverdi opp 42% til USD 7,8 milliarder) og China Southern (merkeverdi opp 39% til USD 3,2 milliarder).