Tirsdag 13. oktober forelå den årlige hotellmarkedsrapporten «Norsk Hotellnæring 2015». Rapporten bygger på en omfattende spørreundersøkelse blant 237 hoteller, og belyser både markedsforhold og økonomiske forhold i hotellnæringen.
Hovedtrenden er at norsk hotellnæring har tidenes sommersesong bak seg, med økning i både norske og utenlandske kommersielle gjestedøgn. Tallene fra første halvår viser en økning i RevPAR, men samtidig at det er store regionale forskjeller; særlig Stavanger-området opplever en nedgang fra tidligere år som følge av lavere aktivitet i oljesektoren.
Større kapasitet og flere overnattinger
Det er fortsatt vekst i hotellkapasiteten i Norge, til tross for at det er færre hotell nå enn for to år siden. Dette kan forklares med at det har kommet til større hoteller, som øker antall hotellsenger.
– Vi ser en fortsatt vekst i antall hotellrom i Norge, spesielt i byene. Dette påvirker lønnsomheten til hotellene, da det legger press på prisene. Men til tross for veksten i romkapasitet, viser hotellnæringen positive tall for første halvår 2015, sier Vivian Sivertsen, partner i Horwath HTL.
Rapporten viser også at RevPAR (inntekt per tilgjengelige rom) har økt med 1,3% fra 2013 til 2014, mens antall solgte rom økte med 2,5%.
– RevPAR inkluderer kun losjiinntekter, men vi ser allikevel at det er en sammenheng mellom RevPAR og totalomsetning; høy totalomsetning gir oftest høy RevPAR, som er en indikasjon på god lønnsomhet for hotellene, sier Vivian Sivertsen.
Rekordsommer
Den positive utviklingen gjenspeiler seg tydelig i sommersesongen 2015. Ved utgangen av august viste tall fra SSB en betydelig økning i antall overnattinger sammenlignet med fjorårets sesong, med en økning på syv prosent i antall hotellgjestedøgn, fordelt på 5% flere nordmenn og hele 11% flere utlendinger.
– Årets sommersesong slår alle rekorder for norsk reiseliv. I år er det en ytterligere økning fra utlandet på 10 prosent målt i alle typer kommersielle gjestedøgn. Ikke bare kommer det flere turister, men norsk reiseliv tjener også mer på dem, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.
Oljeprisen påvirker
Selv om nedjusteringer i oljebransjen ikke har hindret en total vekst i hotellnæringen, viser en svak utvikling på Vestlandet og nedgang i Stavanger-området at forholdene i oljenæringen har en merkbar påvirkning regionalt. Stavanger har i flere år vært prisledende blant de største byene i Norge, med høy etterspørsel etter hotellrom. I tillegg er det tilført betydelig hotellkapasitet i Stavanger de siste årene, og det vil gi fortsatt press på prisene om ikke etterspørselen tar seg kraftig opp de nærmeste årene.
Airbnb – bidragsyter eller ikke?
Airbnb har hatt en enorm vekst over hele verden det siste året, også i Norge. I årets undersøkelse er det satt fokus på om Airbnb er en bidragsyter til vekst innen næringen eller en reell konkurrent.
– Foreløpig er tilbakemeldingen fra næringen at Airbnb ikke har en merkbar effekt på deres forretning, og at de heller ikke er bekymret for at Airbnb skal bli en konkurrent i fremtiden, avslutter Sivertsen.
Rapporten er laget i samarbeid mellom Innovasjon Norge, Horwath HTL og DNB.