Når den endelig godkjennelsen foreligger, betyr det blant annet at Norwegian innen kort tid kan lansere sin første rute mellom Irland og USA.
Bjørn Kjos og Norwegian har ventet i to år på tillatelsen. I desember 2013 sendte de inn en søknad om flylisens i USA (foreign air carrier permit) for sitt irske datterselskap Norwegian Air International.
Datterselskapet skulle etter planen utgjøre selve kjernen i Norwegians internasjonale vekst i langdistansemarkedet.
Det skal nå avholdes en siste høringsrunde før beslutningen blir endelig. Samferdselsdepartementet i Washington har vedlagt en kopi av tillatelsen i sin melding, så det er lite som tyder på at Norwegian ikke skulle få et endelig ja når denne siste høringsrunden er over.
– Det er på høy tid at Det amerikanske transportdepartementet omsider foreslår å innvilge søknaden om flytillatelse som vi hele tiden har sagt at er i tråd med Open Skies-avtalen mellom Europa og USA, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding
– En endelig godkjennelse betyr at vi kan jobbe videre med å realisere selskapets strategi og vokse videre internasjonalt, hvilket også innebærer å skape nye arbeidsplasser og trygge de eksisterende.
Årsaken til at Norwegian vil sette opp egne selskaper i land utenfor Norge har ifølge selskapet med trafikkrettigheter å gjøre. Norwegian vil ikke være begrenset av å bare kunne fly mellom sitt hjemland og utlandet, og vil ha muligheten til å fly på tvers av de klassiske grensene i flybransjen.
Inntil nå har Norwegian måttet bruke sin norske lisens for å operere ruter til USA. Det kan de fortsette med, men med en ny lisens fra USA for sitt irske selskap kan de bruke de samme flyene til å fly både til USA og andre deler av verden fra basen i Irland, helt uavhengig av Norge.
– Vi bruker den norske lisensen men den har begrensninger. Mange land krever at man er et EU-land for å operere ruter dit, og det er også land som krever at man har visse bilaterale avtaler, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til økonominettstedet E24.
Skånvik opplyser at Norwegian ikke vil trekke tilbake den britiske søknaden, og at prosessen der fortsetter som før:
– Det er trafikkrettigheter som krever bilaterale avtaler som gjør det nødvendig for oss å ha en tilstedeværelse i Storbritannia, i tillegg til Norge og EU, sier Skånvik.
– Dette er vårt første fotfeste innen EU, sier hun videre.
Norwegian startet langdistanseflygninger i 2013 med nye Boeing 787 Dreamliner. Selskapet har nå fire langdistansebaser, i New York, Fort Lauderdale, London og Bangkok.

Norwegian kan endelig begynne å fly fra Irland til USA etter at selskapet fikk en foreløpig godkjennelse fra det amerikanske samferdselsadepartementet.
USA sier (foreløpig) ja til Norwegian
0Norwegian’s irske datterselskap, Norwegian Air International, har fått et foreløpig ja til en amerikansk flytillatelse.