– Våre bilaterale avtaler gir oss ikke noe annet valg enn å godta denne støtten, sier det amerikanske transportdepartementet i en pressemelding.
Ifølge Norwegians talsmann Lasse Sandaker-Nielsen rekrutterer selskapet nå amerikanske piloter og oppretter i løpet av 2017 to nye baser i USA – én i New York-området og én i Boston.
Norwegian har ventet i tre år på tillatelsen, som både fagforeninger, politikere og flyselskaper har prøvd å stoppe. De mener at Norwegian Air International vil undergrave amerikanske lønninger og arbeidsrettigheter, noe det norske lavprisselskapet har benektet.
– Vi er veldig godt fornøyd med at amerikanske myndigheter omsider har gitt vårt EU-selskap tillatelse til å fly til og fra USA. Dette betyr at Norwegian kan fortsette den globale ekspansjonen med full styrke og åpne nye ruter til spennende destinasjoner over hele verden. Godkjennelsen innebærer også at vi kan skape mange nye arbeidsplasser både i Europa og USA, og bidra til lokal verdiskaping gjennom økt turisme, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.
Den norske flyverorganisasjonen Parat er imidlertid bekymret.
– Vi frykter at amerikanske og europeiske arbeidstakere ikke vil ha en sjanse til å konkurrere med lønns- og arbeidsvilkår fra andre verdensdeler, sier nestleder Vegard Einan i arbeidstager-organisasjonen til NRK.
I USA håper flere fagforeninger at myndighetene reverserer avgjørelsen, ikke minst at den nyvalgte presidenten griper inn.
– Dette var et feilgrep av Obama, sier kaptein Jon Weaks, som er president i Swapa – flyselskapets Southwest Airlines’ flygerforening.
Bakgrunnen for bekymringen skyldes ikke minst en intens priskrig flyselskapene imellom.