Hotels.com har analysert egne reisedata, innsikt fra 25 000 reisende og de nyeste innovasjonene i reisebransjen for å identifisere de seks største reisetrendene for 2025. Hotels.com har identifisert hotellrestaurantens renessanse og all-inclusive-æraen som de ledende reisetrendene for det kommende året, i tillegg til andre trender som også forventes å påvirke reisemønsteret i 2025.
– Expedia Group jobber kontinuerlig med å kombinere reise og teknologi, noe som gjør reiseopplevelsen enklere og mer komfortabel. Unpack-rapporten gir oss muligheten til å reflektere over hva de reisende ønsker, og hvordan våre samarbeidspartnere skaper innovasjon i bransjen, sier Ariane Gorin, administrerende direktør i Expedia Group.
Hotellrestaurantens renessanse
Når reisende bestiller hotell, ser de ikke bare etter rom, men også etter hvor de skal spise. En fjerdedel av norske reisende (24 %) sier at hotellrestauranter er mer attraktive nå enn de var for fem år siden2. Flere hoteller rundt om i verden har åpnet kritikerroste restauranter med Michelin-kokker og sesongbaserte menyer for å tiltrekke seg gjester.
Reisende vil oppleve hotellrestauranter som skiller seg ut i mengden. Antall positive anmeldelser av hotellrestauranter, kokker og barer har økt med 40% fra år til år på Hotels.com. I tillegg sier mer enn en fjerdedel av norske reisende (28%) at det er større sannsynlighet for at de bestiller et hotell med en kjent restaurant, mens 25 % sier at restauranter med bord som er reservert kun for hotellets gjester, er deres største motivasjonsfaktor2.
All inclusive-æraen
Resorter med all-inclusive er ikke bare for familier som vil sole seg og bade i bassenget. De tiltrekker seg også reisende fra generasjon Z som er ute etter en avslappende ferie til en god pris. Over to femtedeler (43%) av norske reisende fra generasjon Z sier at de er mer positive til all-inclusive-hoteller nå enn de var før, og 42 % sier at de foretrekker slike resorter over andre hoteller. Av alle all-inclusive-hoteller er det hoteller ved stranden som topper listen for nordmenn i 2025 (58%).
De tre viktigste grunnene til at generasjon Z nå omfavner all-inclusive-æraen, er at det er mindre stress (47%), det er enkelt å bestille (39%) og det føles mer luksuriøst (37%).
Fjernprodusert
TikTok har inspirert reisende til å reise for å få tak i ettertraktede varer som er verdt å dele i sosiale medier. Reisende sørger for å ha ekstra plass i håndbagasjen til unike skatter, som sjokolade fra Dubai, hudpleieprodukter fra Sør-Korea eller godteri fra Japan, og noen planlegger også hele reisen rundt målet om å få tak i disse varene.
52% av norske reisende besøker lokale matbutikker og supermarkeder, og 48 % kjøper lokale varer de ikke finner hjemme. Noen (34%) tar det enda lenger og velger reisemål ut ifra om de kan få kjøpt en vare der som de ikke får tak i hjemme.
Spektakulære oppdagelser
Flere reisende bestilte reiser for å se den totale solformørkelsen i 2024, noe som viser at reisende gjerne reiser langt for å få med seg kjente naturfenomener. Undersøkelsen viser at nordlys (58%) er det naturfenomenet de fleste norske reisende ønsker å se, etterfulgt av midnattssol (38%) og geologiske fenomen (33%), som vulkaner, geysirer og varme kilder. 64% av norske reisende synes det er viktig å bo et sted med førsteklasses utsikt over disse naturlige underverkene, så det er ingen overraskelse at overnattingssteder med mer avsidesliggende beliggenheter er de mest ideelle.
Avstikkere
Neste år er det ikke nødvendigvis bare de kjente turistreisemålene som tiltrekker seg reisende, men også alternative steder. Disse reisemålene ligger gjerne i nærheten av mer populære steder og er perfekte for både dagsturer og som hovedreisemål. Norske reisende er på jakt etter mindre kjente reisemål med færre besøkende, og 57% sier at de sannsynligvis vil besøke et alternativt reisemål på den neste reisen sin. Expedia Group har satt sammen en liste med ti populære alternative reisemål for 2025:
Reisende fortsetter å la seg inspirere av alt fra populære serier på ulike strømmetjenester til reality-TV. Film- og serieturisme har blitt mer og mer populært siden konseptet først ble identifisert som en reisetrend i 2022. Hele 79% av norske reisende har søkt etter eller bestilt en reise til et reisemål etter at de har sett det i en TV-serie eller film, noe som er en økning på 28% sammenlignet med året før. Hver tredje norske (33%) sier serier og filmer har påvirket reisevanene deres mer de siste tolv månedene.