Den tyske turistnæringen opplevde i fjor en betydelig vekst i antallet internasjonale overnattinger. Ifølge Tysklands statlige statistikkbyrå SB ble det totalt registrert 80,9 millioner gjestedøgn i landet i 2023, en økning på hele 18,8 prosent fra året før.
Utenlandske gjesters forbruk på overnatting, transport, mat og øvrige innkjøp i Tyskland har nå passert rekordnivået i 2019, med et totalforbruk på 66,2 milliarder Euro i 2023. Det gjør – ifølge World Travel Monitor – Tyskland til Europas nest største feriedestinasjon etter Spania.
Også antallet ferierende nordmenn økte i Tyskland i fjor. Det forteller Joelle Janz, turistsjef i Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.
– Vi registrerte 687 700 overnattinger for norske turister i 2023, noe som er en økning på hele sju prosent fra 2022. Vi er fortsatt noen prosent bak rekordtallene fra 2019, men vi ser en positiv utvikling – ikke minst med tanke på lengden av oppholdet. Et gjennomsnittlig ferieopphold var i fjor 6,6 netter, noe som er seks prosent lengre enn før COVID-krisen i 2019, forteller Janz.
Bruker mer penger på reisen
Forbruket på reise i Tyskland er også stigende, forteller turistsjefen.
– I 2023 brukte nordmenn 207 milliarder kroner på utenlandsreiser, en økning på 24 prosent fra året før. Denne utviklingen i feriebudsjettet har vi også merket oss i Tyskland, sier Joelle Janz.
Totalt ble det gjennomført 31,5 millioner feriereiser til Tyskland fra europeiske land i fjor. Dette antallet er ventet å stige i 2024, mye takket være årets fotball-VM, forteller Janz.
– Kun basert på forhåndsbestillinger av flyreiser og hotellsenger til fotball-VM har vi beregnet at Tyskland vil oppleve en økning på 4 prosent tilreisende turister i 2024. Det utgjør rundt 2,7 millioner besøkende som kommer kun på grunn av mesterskapet.
Mesterskapet skaper dermed ringvirkninger for reisenæringen i Tyskland, forteller Janz.
– Verdensmesterskapet gir oss et løft i antall besøkende som kanskje ellers ikke ville ha tatt turen. Dermed vil flere kunne oppleve hva arrangørbyer som Berlin, München, Hamburg, Köln og Frankfurt har å by på innen kultur, severdigheter og aktiviteter. Et stort sportsarrangement som dette er dermed en gave for turistnæringen og vil bidra til å løfte turismen i årene som kommer, avslutter Joelle Janz, turistsjef i Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.