Tysklands Nasjonale Turistkontor har startet sin temakampanje «Culinary Germany», som er fulgt opp online med en egen landingsside under følgende link. Her finner du 16 videoer, der to internasjonalt anerkjente gastronomi- og vineksperter tar deg med på en kulinarisk oppdagelsesreise. Kampanjene vil fremme det som er typisk for hver enkelt tyske region. Dette vil gjøre det mulig for turister å oppleve kulinariske tradisjoner på autentisk vis, samtidig som de oppdager ferielandet Tyskland.
Mat og drikke fra alle delstatene blir presentert under mottoet: “Follow the Taste”. Hashtagen #EnjoyGermanFood samler de øvrige online-kommunikasjonsvirkemidlene i kampanjen på sosiale medier.
– Ferielandet Tyskland kan tilby mange ulike regionale matlagingsmetoder og spesialiteter, i tillegg til et bredt spekter av spisesteder. Dette er noe vi ønsker å vektlegge i kampanjen vår, forteller Petra Hedorfer, styreleder i Tysklands Nasjonale Turistkontor.
– Ved å fremheve lokale og sesongbaserte produkter, forsterker vi Tysklands posisjon som en bærekraftig feriedestinasjon, samtidig som vi fremmer turismen til landlige områder.
Syv prosent av internasjonale turister velger å avlegge Tyskland et besøk på grunn av det store mangfoldet og den høye kvaliteten på mat og drikke. Rett etter sightseeing følger restaurant- og kafébesøk som den nest mest populære ferieaktiviteten.
En crossmedia-kampanjestrategi
Kampanjen “Det kulinariske Tyskland” er bygget opp rundt tett sammenknyttede kommunikasjonsaktiviteter.
Et filmprosjekt skal bruke virkelige historier til å vise de lokale rettene til hver tyske delstat.
Våren 2018 kommer Tysklands Nasjonale Turistkontor til å organisere matvognarrangementer i utvalgte destinasjoner, hvor hovedfokuset vil være hvit asparges, brød og vin.
I forbindelse med internasjonale matlagingsarrangementer, vil bloggere lage spesialitetene som vist i filmprosjektet. Dette vil gi crossmedia-kampanjen en ekstra dimensjon.
Via et tett samarbeid med partnere som Det tyske vininstituttet, kommer Tysklands Nasjonale Turistkontor i år til å stille med en sterkere kampanje på det internasjonale markedet.