Da tyskerne innførte flyskatten i 2011 fikk norske myndigheter argumentet som skulle til for at vi i fjor gjorde det samme. Nå mener imidlertid Tysklands økonominister Birgitte Zypries at ordningen bør fjernes for å bedre landets flyselskapers konkurranseevne.
Etter at Air Berlin – Tysklands nest største flyselskap – nå er konkurs står bare Lufthansa igjen tilbake som landets eneste internasjonale aktør i luften. Zypries sier i et intervju med avisen Handelsblatt at avgiften gjør det vanskelig for landets flyselskaper å konkurrere med andre selskaper i Europa.
Mens Norge gikk for en fast avgift på 80 kroner uansett reiselengde valgte tyskerne en modell som skille på lengre ruter. Det betyr at ekstraavgiften kunne komme opp mot 370 kroner på interkontinentale ruter.
NHO Luftfart kjempet hardt mot myndighetene, inntil de måtte gi tapt. Det fikk dramatiske konsekvenser for Moss lufthavn Rygge. At tyskerne nå snur gleder den norske arbeidsgiver-organisasjonen.
– Dette viser at slike skatter er ødeleggende for nasjonale aktører, sier administrerende direktør i NHO Luftfart Torbjørn Lothe til Aftenposten.
Ifølge ham har ikke den norske avgiften noen miljøeffekt, og nå håper han at de partiene – blant annet Frp og Høyre – som har sagt at de vil fjerne passasjeravgiften faktisk gjør det.