Reiseåret 2014 står for døren, og nok en gang forventer bransjen et rekordår i antall ferier til utlandet. Hovedtrendene for ferieåret 2014 er skreddersydde hotell, aktive ferier og mobilen som ferieplanlegger nummer én. Når det gjelder trender for land og reisemål så spår Star Tour en økning i antall reiser til fjerne og eksotiske reisemål som Bali og Burma, samt en økning til ferielandene USA, Hellas og Spania.
– Nordmenn ligger på verdenstoppen når det gjelder ferier til utlandet. To og tre utenlandsreiser i året er ikke uvanlig, og jo eldre vi blir jo mer reiser vi, sier Lena Petersson, kommunikasjons- og markedsdirektør i Star Tour.
Hun mener vi vil fortsette å reise mye i 2014, og tror at nordmenn vil bli stadig mer opptatt av å få ferier som er tilpasset akkurat «mitt behov» og god valuta for pengene.
– Tiden hvor halve flyet sjekket inn på samme hotell og var fornøyd med det samme er forbi. Nå ønsker vi et hotell som «passer akkurat for meg» og mer valgfrihet i ferien. Dette er en internasjonal trend, sier Petersson som blant annet spår en stor vekst i ulike hotelltyper de kommende årene.
– Vi har i dag barnefrie designhoteller, treningshoteller og familiehoteller. Dette tilbudet vil bare vokse og vokse. I fremtiden vil vi både få og ønske oss i stadig større grad et hotell som er designet akkurat for mine behov, mener Petersson.
10 reisetrender for 2014:
1. Vekst av hoteller tilpasset alle typer behov. Hoteller designet til å passe «akkurat dine behov»
2. Treningsferier. Vekst i ferier som er mer rene treningsferier.
3. Aktiv i ferien. En trend som bare forsterker seg. Ønsket om å holde seg i form gjør at stadig flere vil være aktive i ferien. Fra joggetur på stranden til treningsstudio på hotellet.
4. Slappe av. Parallelt med at stadig flere blir mer aktive ser vi en mot-trend. Den andre delen vil «logge av» og slappe av. De lever kanskje hektisk i hverdag og vil lade batteriene i ferien.
5. You are what you eat. Sunt kosthold. Økt fokus på sunn mat – være seg økologisk eller raw food – vil også prege ferievalgene i fremtiden og ikke minst frokostbuffeten på hotellene.
6. «Wifi whenever whatever». Vi vil se Netflix i ferien på Blue Village. Vi vil sjekke TripAdvisor på mobilen. WiFi og gode linjer blir et krav – wherever whenever.
7. Feriesjefen i lomma. Fremtiden er mobil og i fremtiden vil 50 % av alle bestillinger gjøres via telefonen.
8. Fortsatt vekst til USA – først og fremst Miami og New York, og fortsatt vekst til klassikerne Hellas og Spania.
9. Dragning mot det eksotiske. Vekst til fjerne og eksotiske land og reisemål fortsetter i tråd med velstanden i Norge. Eks. på reisemål som kommer er Burma, Bali, India og Sør-Afrika
10. Fortsatt vekst innen opplevelsesreiser og aktive ferier. En trend som bare blir sterkere parallelt med at vi får stadig flere 50+ i befolkningen. Minner for livet er en tydelig trend blant 50+ samt at reiser og opplevelser står øverst på ønskelisten i følge alle undersøkelser. Spørsmålet blir ikke lenger hvor du har reist – men samtalene vil dreie seg om hva du har gjort på reisen.