NYC & Company utdyper i pressemeldingen at det er de nye innreisereglene og den tilhørende retorikken som vil føre til at flere utlendinger ikke kommer, også mange av dem som ikke rammes av innreiseforbudet.
– De oppdaterte tallene tar høyde for de endrede holdningene til innreise og adgangen til USA, står det videre i pressemeldingen, der man understreker at det forrige estimatet –høsten 2016 – ble gjort før den nye presidenten var på plass.
Ifølge NYC & Company er nedgangen man ser i besøket det største siden finanskrisen i 2008.
Samtidig regner NYC med at innenriksbesøket vil være solid, og faktisk øke inneværende år til 49,3 millioner besøkende. Faktisk kompenserer dette – pluss litt til – for fallet i besøket fra innlandet, fra 60,7 til 61,7 millioner.
– Men man skal være klar over at det går fire gjester fra vårt eget land for å kompensere for det besøkende fra utlandet legger igjen her, sier NYC & Company.
Parallelt med de nye tallene lanserer NYC & Company en ny internasjonal kommunikasjons- og markedsførings-kampanje kalt ”New York City – Welcoming the World”. Kampanjen som angivelig koster mer enn 25 millioner kroner og som starter opp i disse dager er foreløpig rettet mot internasjonale markeder som Storbritannia, Mexico, Tyskland og Spania.
Internasjonale partnere inkludert turoperatører og flyselskaper skal etter planen bidra ytterligere via sine kanaler.
– Målet med kampanjen er å få potensielle besøkende som føler seg støtt av Trump-regjeringens innreisepolitikk til å føle seg velkombe, og at verdiene knyttet til New York by og opplevelsene her fortsatt er de samme. Og at alle er velkommen, slår NYC & Company fast.