Torsdag skrev den danske avisen Berlingske Tidende at det skandinaviske flykonsernet vurderer å selge Widerøe. Ifølge avisen betraktes kortbaneselskapet som «en liten juvel i SAS-systemet». Et salg av selskapet kan innbringe rundt en milliard kroner, kroner som selskapet har stort behov for.
Sammen med en ekstern investor har en gruppe Widerøe-piloter signalisert at de kan tenke seg å kjøpe selskapet, skriver Nordlys ifølge Ntb.
Bekrefter planene
 Det har over en viss tid vært kontakt med toppledelsen i SAS om temaet. Dersom de ønsker å selge, så representerer jeg en gruppering som ønsker å forhandle om oppkjøp, bekrefter Ola O.K. Giæver, en av pilotene som leder gruppen. Han har vært ansatt i Widerøe i over 30 år.
 Widerøe er en viktig del av norsk infrastruktur og er svært viktig for mange mennesker i distriktene. Derfor er det viktig at selskapet har en stabil og god eier, sier han og legger til at han har stor tro på de ansatte som fremtidige eiere. Giæver sier alle ansatte vil få muligheten til å bli med på eiersiden dersom det blir aktuelt med et oppkjøp.
Overfor E24 ønsker informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe ikke å kommentere påstanden i den danske avisartikkelen, men mener et salg ikke er noen krise selv om Widerøe har stor nytte av å være knyttet til SAS.
 Widerøe kan klare seg uten SAS og fortsette å være med i Star Alliance som en uavhengig operatør, sier han.
25 prosent lønnskutt
Ifølge Berlingske har SAS planlagt å kutte lønnsutgiftene med 25 prosent, men har behov for å hente inn nærmere tre milliarder kroner i tillegg. Et salg av bonusprogrammet Eurobonus er ventet å innbringe rundt to milliarder kroner, og med en prislapp på en milliard for Widerøe skal spareplanen gå i hop.
Berlingske skriver også at bakkeserviceselskapet SAS Ground Handling med rundt 5000 ansatte er i ferd med å bli solgt. I september ble det kjent at SAS selger unna Flybussen for å spare penger.
SAS har ikke ønsket å kommentere saken.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 26.10.2012 klokken 09.00