1. Barnefrie soner
Det høres unektelig litt problematisk ut, men flere flyselskaper – blant annet i Asia – har begynt å tilby barnefrie soner i flyet. Samtidig har flere hoteller innført ordninger med bassengområder og solterrasser kun for voksne, noen steder også hele hoteller, og selv charterselskapene melder om større etterspørsel på dette området.
2. Vil spare tid
Det blir stadig vanskeligere å se hva sluttprisen på reisen blir, noe som gjør det problematisk å sammenligne priser på nettet. Stresset dette medfører, i kombinasjon med tidsklemma og den stadig større mengden av tilbud, gjør at flere nå henvender seg til reisebyråene for å få hjelp til planleggingen. Dette er gjerne ressurssterke nordmenn mellom 25 og 50 år, med god økonomi og sterk reiselyst, men med lite tid til reiseplanlegging.
3. Søker det unike
Høy hotellstandard er ikke lenger nok, nå vil nordmenn i større grad ha større eksklusivitet. Reisen skal være unik, annerledes, og helst ikke tilgjengelig for alle. Det er rett og slett ikke like kult lenger å sjekke inn via Facebook, der alle ser ut til å ha vært. Myanmar er så ut, hva med Alaska?
4. Gjestenes makt
Tidligere gjesters vurderinger, via TripAdvisor og Facebook, har blitt den nye kvalitetssikringen. Personlige anbefalinger kan ha like stor påvirkning som hotell- og Michelin-stjerner. Analyser viser faktisk at 46 prosent velger hoteller ut fra tidligere gjesters vurderinger.
5. Internett viktig
I tillegg til pris har underholdningen om bord i flyene begynt å spille en stadig større rolle i konkurransen om kundene. Enkelte flyselskaper har opptil 900 filmer, tv-serier og spill i sine kataloger. I fremtiden vil likevel kobling opp mot internett bli en sterkere konkurransefaktor. Tanken er at passasjerene i større grad vil surfe, maile og Facebooke enn å se på film.