Bare det at vi er en så stor by så langt nord er eksotisk for veldig mange. Vi har fått høre om mange turister som kunne tenke seg å komme til Tromsø, men at markedsføringen legger for mye vekt på villmarksliv, sier direktør i Næringsforeningen i tromsøregionen, Grete Kristoffersen, til Nrk.
VisitTromsø er det største nettstedet for markedsføring av tromsøregionen. På forsiden reklameres det tungt for nordlysturer, hundekjøring og andre vinteraktiviteter.
Kristoffersen sier at hun har fått tilbakemeldinger fra utenlandske reiselivsaktører om at Tromsø bør markedsføre aktiviteter som kan gjøres i bykjernen, og det urbane livet i Arktis.
 Vi øker når det gjelder turister, både på nordlysturisme og vinteraktiviteter. Men jeg håper vi ikke nøyer oss med det. Jeg tror potensialet hadde vært kjempestort om vi hadde puttet på flere urbane kvaliteter, sier Kristoffersen.
Hun får støtte fra turister Nrk har snakket med.
 Om vi kunne planlagt turen vår ut ifra når det var festivaler eller arrangementer i byen, kunne vi ha hatt mye mer underholdende dager. Vi kunne gått på konserter eller festival, ikke bare sett på nordlys, og vært på skitur, sier britiske Graham Leech.
Markedsføring av gode restauranter, shoppingmuligheter og kulturliv drukner i bølgen av informasjon om aktiviteter i naturen, innrømmer informasjonsansvarlig Oda Kvaal-Tanguay i Visit Tromsø.
 Vi ser at byens muligheter som kulturby bør markedsføres mye bedre, sier hun.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 31.01.2012 klokken 17.20