Den planlagte innstrammingen av turbussreglene er utsatt på ubestemt tid, etter at det foreslåtte regelverket kan være i strid med EØS-reglementet. Som vi tidligere har skrevet har de nye reglene skapt stort engasjement og strid.
 EFTAs overvåkningsorgan ESA har stilt spørsmål om reglene som avklarer hvor lenge utenlandske busselskap har rett til å utføre oppdrag i Norge. For å sikre forutsigbare forhold for næringslivet, vil jeg utsette innføring av nytt regelverk til handlingsrommet er avklart med ESA, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i en pressemelding.
I stedet vil samferdselsdepartementet innføre obligatorisk bompengebrikke, et tiltak ment for å bidra til lik konkurranse mellom norske og internasjonale aktører.
Glad for delseier
Virke-direktør Hilde Charlotte Solheim sier til Dagens Næringsliv at hun er fornøyd med utsettelsen, og karakteriserer den som «en delseier».
Solheim mener det eneste fornuftige er å legge bort hele saken for å unngå kaotiske tilstander for reiselivet.
 Denne saken henger som en skygge over særlig det distriktsbaserte reiselivet, og jeg kan ikke gjøre annet enn å trygle politikerne om å rydde denne skyggen av veien, sier hun til Dagens Næringsliv.
I januar i år ble det kjent at 16 hoteller meldte seg ut av NHO og inn i konkurrenten Virke, som et resultat av NHOs støtte til den nye forskriften  en forskrift hotelleiere mente i verste fall kunne føre til tap på hundre tusen gjestedøgn.
 Dette var dråpen som fikk begeret til å renne over, sa hotell-eier Knut Lindstrøm om utmeldingen av NHO i januar.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.02.2012 klokken 15.35