Randsverk Camping selger seg som ”porten til Jotunheimen”, og den danskfødte verten Peter Brag har de siste to årene brukt to måneder etter jul til markedsføring av campingplassen og området rundt på tyske og nederlandske reiselivsmesser.
– Satsingen i Tyskland ga utvilsomt resultat, sier Brag til lokalavisen Gudbrandsdølen, og viser til en omsetningsøkning på én million kroner.
Som styreleder i Vågå reiseliv og styremedlem i Nasjonalparkriket reiseliv er Brag forundret over at det ikke er vilje til å satse sterkere i de markedene han selv har vært aktiv i.
Ifølge ham er digitale plattformer som Facebook og hjemmesider vel og bra, men tyskerne vil studere tilbudene og prate med vertskapet. Han mener også det er viktig å huke tak i reisende på vei til Lofoten og Nord-Norge, og som har tenkt seg rake veien gjennom Sverige.
– Tyskerne er ikke som nordmenn. De er målrettede og vil ha skikkelig greie på saken og ting, sier Brag, som snakker flytende tysk.
De fleste som kommer mener han vil oppleve så mye som mulig, og da gjelder det å legge opp et løp som gjør at de blir noen dager.
Han mener også nederlendere, hans egne landsmenn danskene og engelskmenn er interessante å nå.
– Og hvorfor satser ingen på England? spør Peter Brag.
I løpet av nesten to måneder har han nådd over 630 000 messegjester i Tyskland. Hvor mange som slo til vet han dog ikke endelig før sommeren er over.