Salg på smarttelefoner og lesebrett vil da utgjøre en tredjedel av det digitale salget av reiser i landet. Samtidig øker salget av annonser på disse plattformene til nesten ni milliarder kroner i 2014, viser undersøkelsen.
Det er mer enn en tredjedel av det totale, digitale annonsesalget.
Tallene kommer frem i eMarketers egen undersøkelse Digital Ad Spending by Industry, som særlig påviser hvordan den digitale utviklingen påvirker reisebransjens bruk av salgs- og markedsførings-budsjettene sine.
Omsetningen på mobile, digitale plattformer vil allerede inneværende år nå en omsetning på 155 milliarder kroner, som er en vekst på hele 59,8 prosent sammenlignet med 2013.
Ved utgangen av 2018 beregner eMarketers at USA-omsetningen vil lande på 390 milliarder kroner, som da vil utgjøre 37 prosent av all digital omsetning.
Reisende vil med andre i stadig større grad bruke smarttelefoner og lesebrett til mer enn bare å lete etter informasjon og gode tilbud. Man går også mer og mer over til å bestille dem på de samme enhetene.
Ifølge undersøkelsen er ikke reiseindustrien spesielt langt fremme i utviklingen, men omtrent midt på treet sammenlignet med andre bransjer. Samtidig ser man en utvikling mot en sterkere økning, noe som vil få stadig større konsekvenser for bruken av annonsekroner og markedsføringsbudsjettene.