– I direkte pengeinnsprøyting i den tyrkiske økonomien betyr det inntekter på nærmere 280 milliarder kroner, sier Basaran Ulusoy, administrerende direktør i Turkish Travel Agencies (TÜRSAB), som er en sammenslåing av landets reiselivs-bedrifter
– Besøkstallene har økt. I perioden fra januar til oktober var veksten på 5,6 prosent sammenlignet med fjoråret, sier Ulusoy, som mener TÜRSAB har stor betydning ikke bare for å koordinere reiselivsinnsatsen i landet, men bidrar også til å styrke kultur-overføringene mellom Tyrkia og besøkslandene, samt bedre levevilkårene for landets innbyggere.
– Den kontinuerlige bedringen av landets infrastruktur hadde heller ikke vært mulig uten den økende turismen, mener Ulusoy.
TÜRSAB har et særlig ansvar for salg, markedsføring og ledelse av mange av landets museer og arkeologiske severdigheter, som innebærer betydelige inntekter for Tyrkia.
– Bare på dette området snakker vi om inntekter opp mot 1,13 milliarder kroner i 2013, opp fra 514 millioner i 2010, sier Ulusoy
Tyrkia var verdens 6. mest besøkende land i 2013 med 37,8 millioner besøkende. Øverst lå Frankrike med 84 millioner.