Vi så vel ikke for oss at departementet kom til å innrømme at bonusforbudet er i strid med loven, så sånn sett var dette svaret som forventet, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til Vg.no.
Ifølge ESA, som skal sørge for at blant annet Norge gjennomfører reglene i EØS-avtalen, kan bonuspoengforbudet på norske fly være ulovlig. Regjeringen skriver i brevet at de mener forbudet er forenelig med EØS-retten.
Forbudet mot bonuspoeng på innenriksflyginger ble innført i 2002 og gjort permanent i 2007. I 2010 klaget SAS det inn for ESA, og mente at det brøt med EU-direktivet om ulovlig handelspraksis.
Langvarig strid
Uenigheten om bonusforbudet har pågått lenge. SAS hadde håpet departementets svar til ESA også ville inneholdt en politisk avgjørelse på om forbudet skulle opphøre, endres eller fortsette, men Fornyings- administrasjons- og kirkedepartementet skriver i en pressemelding at de fremdeles vurderer politisk hvorvidt forbudet skal opprettholdes.
 Hvorfor mener dere bonusforbudet er lovstridig? Spør Vg.no.
 Fordi at vi ikke får anledning til å konkurrere med hele vår fullservicemodell som vårt fordelsprogram Eurobonus gir. Derfor er dette i praksis konkurransebeskyttelse for flyselskaper, som Norwegian, som har en lavprismodell med masse gebyrer, svarer Johansen.
For Norwegian mener på sin side at bonusforbudet er riktig.
 Det at departementet nå konkluderer med overfor ESA  at bonusforbudet ikke er i strid med EØS-avtalen  innebærer at departementet kan ha forbrukernes vel og vel i tankene og videreføre bonusforbudet, sier Anne Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.
«Konkurransetilsynets vurdering viser vi risikerer dårligere konkurranse på små og middels store ruter, noe som vil føre til høyere priser og færre avganger», skriver departementet i brevet til ESA.
Nylig har regjeringen sendt ut på høring et forslag om å innføre bonuspoeng på de mest trafikkerte flyrutene i Norge.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 22.10.2012 klokken 06.55