Dette er en av konklusjonene i en fersk analyse fra Nordic Hotel Consulting (NHC). Samlet sett gikk det ganske bra for hotellene i Norge i 2011, med en vekst i losjiinntektene på 6,6 prosent fra 2010 til 11,4 milliarder kroner i fjor. Særlig fylkene Aust-Agder, Nord-Trøndelag og Finnmark utmerker seg med en økning i inntekt per tilgjengelig rom (revpar) på over ti prosent.
Men gjennomsnittsperspektivet skjuler store forskjeller. Vest-Agder med mye ny hotellkapasitet og nesten ingen flere gjester måtte tåle et kraftig fall i belegget og revpar. Og det står generelt stadig dårligere til med hotellene utenfor byene og flyplassene.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 10.02.2012 klokken 09.10
Hovedpunkter fra NHC-analysen:
* Losjiinntektene for landet i sin helhet kom tett opp mot 11,4 milliarder kroner. Det er 6.6 % opp i forhold til 2010.
* Landets samlede antall solgte rom gikk opp med 5.8 % i forhold til 2010
* I gjennomsnitt pr. døgn i 2011 var det ca. 53 000 personer som overnattet på norske hoteller.
* Landets REVPAR økte med 3.7 % i 2011
* Vest-Agder økte kapasiteten fra 2010 til 2011 med 12. 8 %. Belegget falt med 9.6 % i samme periode.
* Losjiomsetningen i Troms steg med 15.3 %
* Aust-Agder, Nord -Trøndelag og Finnmark fikk alle en økning i REVPAR på mer enn 10 %.
* Innlandshotellene sliter mer enn noen gang. Tallene for hotellene i Hedmark eksklusiv byhotellene viser nedgang i omsetning på 7.9 % og antall solgte rom falt med 4 %.
* Årets desembertallene som viser beleggsprosent og REVPAR for Oslo, har ikke vært så svak siden 2006.
* Det ble ikke mer enn 34.2 % belegg på Gardermoens hoteller i desember.
* Hotellene i Kristiansand har svakest utvikling fra 2010 til 2011. Kun 34 flere solgte rom i 2011 kontra 2010.
* Stavangerhotellene har absorbert økningen i kapasiteten etter at Scandic Forus kom på banen. Fortsatt gode tall.
* Bergen er den eneste av byene som kan vise til mer enn 70 % belegg for byens hoteller.
* Hotellene i Trondheim har aldri hatt så god desember måned som man fikk i 2011.
* Tromsø er på årsbasis vinneren med 18 % økning i losjiomsetning.