Jeg håper selvsagt de lykkes med planene i Lyngdal, men for vår del konkluderte vi med at Knerten-universet ble litt for lite og litt for smalt til å gjøre det til en kommersiell suksess, slik som eventyrene og trollene vi har satset på er blitt, sier Hogne Høstmælingen, som er direktør ved den kjente familieparken i Gudbrandsdalen, til Farsund Avis.
Les også: Knerten får opplevelsespark.
Med forbehold om at Høstmælingen kun kjenner planene om å bygge en egen aktivitets- og opplevelsespark med Knerten som tema i Lyngdal gjennom media, tror han lyngdølene vil få en utfordring med å få parken til å bli en økonomisk suksess.
Store ambisjoner
Selv om parkens innhold er på et tidlig planstadie, har initiativtakerne til parken i Lyngdal uttalt at de håper å kunne matche besøkstallet for Sørlandsbadet, som ligger på i overkant av 200 000 mennesker i året.
 Filmene og bøkene om Knerten har vært formidable suksesser, men å lage en familiepark med attraksjoner av høy kvalitet ut av en bok eller film krever store ressurser å realisere. Det skal noe til for å få så mange som 200 000 besøkende, mener Høstmælingen.
Den planlagte Knerten aktivitets- og opplevelsespark i Lyngdal skal anlegges innenfor et 40 mål stort område der den gamle planteskolen holdt til, på sletta mellom sentrum og Rosfjord. Til sammenligning disponerer Hunderfossen familiepark et areal på 300 mål, og har rundt 300 000 besøkende i året. Dyreparken i Kristiansand hadde i fjor litt over 800 000 besøkende.
 Det som er interessant med Lyngdal, er den trekkraften som Dyreparken gir til Sørlandet. Dyreparken ligger såpass nær Lyngdal at det i seg selv vil gi et godt kundegrunnlag for en Knerten-park som en dag-tre-aktivitet for feriegjestene. Vi ser at alle kvalitetsmessige gode parker er bra for reiselivsnæringen generelt, så lenge de bidrar til markedsføringsfellesskapet, påpeker Hogne Høstmælingen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.02.2012 klokken 20.20