Store interne problemer gjør at flere tog enn normalt blir forsinket. De ansatte i Jernbaneverkets avdeling Signaltjenester melder om stor uforutsigbarhet, manglende planlegging, dårlig kommunikasjon og svak ledelse. Det fører til at viktig arbeid på jernbanen ikke blir gjennomført. Resultatet blir mer buss for tog og forsinkelser for passasjerene, skriver Aftenposten.no
Samferdselsdepartementet er for lengst varslet om problemene og hyret inn rådgivningsfirmaet Capgemini som ble bedt om å bistå i en evaluering av Signaltjenester. Ifølge Aftenposten var den rapporten Capgemini leverte en svært lite hyggelig lesning for Jernbaneverket:
•Signaltjenester mangler styring på oppgaver og strategi.
•Beskjeder om når et prosjekt kan starte, når det mister prioritet og når det forsinkes, kommer bardus på kundene.
•Hvilke prosjekter som prioriteres oppleves som tilfeldig.
•Kommunikasjonen mellom Signaltjenster og kunder, eksternt og internt, er svak. Dette gjelder forholdet til signalmontører “på bakkenivå” og til Jernbaneverkets utbyggingsavdeling.
•Situasjonen forverres ytterligere av at kundene ofte er for dårlige til å bestille tjenester.
•Nøyaktig hva Signaltjenester skal levere i hvert prosjekt er uklart.
•Uerfarne medarbeidere får ikke opplæring slik de burde av de erfarne. Ordninger med å sertifisere egne medarbeidere fungerer ikke. Folk tar kurs uten å få de nødvendige godkjenninger.
•I en tid da oppdragene til oppgradering og nybygging er historisk høyt er satsingen på rekruttering historisk lav.
•Skillet utviskes mellom ansatt og innleid. Folk opplever at innleide tar over styring av prosjekter uten at noen har oversikt.
•Det er dårlig samarbeidskultur mellom seksjonslederne internt i Signaltjenester.
•Medarbeidertilfredsheten er generelt lav, som følge av manglende anerkjennelse for arbeidet som utføres.
•At ting ikke fungerer får ikke konsekvenser.