Dette går fram av en undersøkelse i regi av analyse- og konsulentselskapet Resegeometri, kalt Nordic Travel Industry Expectancy Index. Undersøkelsen tar for seg både forventninger til egen forretning (mikro) og utviklingen i reisebransjen generelt (makro).
 I forhold til undersøkelsen i november er det kanskje mest oppsiktsvekkende i januar-tallene at feriebyråer er blitt betydelig mer pessimistiske både på mikro- og makronivå. Forretningsbyråene er derimot blitt noe mer optimistiske, sier Jan Borg i Resegeometri.
Januarundersøkelsen viser også klare forskjeller mellom landene. Det er byråene i Norge som er mest optimistiske, mens andelen pessimister vokser sterkest i Danmark. Sverige og Finland befinner seg i et mellomsjikt.
Ellers viser undersøkelsen at reisebyråene generelt er langt mer optimistiske til eget selskaps utvikling enn det de er til bransjens framtidsutsikter.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 26.01.2012 klokken 09.00