Selskaper på alle områder i næringslivet jobber med å nå forbrukeren på et personlig nivå. Coca-Cola har gjort det gjennom å sette navn på flaskene sine, Starbucks ved å skrive navnet på kundenes kafferkrus i papp.
Bruce Martin, grunnleggeren av konsulentselskapet innen sosiale medier (SoMe) for reiseliv, Ginger Juice, mener reisebransjen har en fenomenal mulighet til å være i forkant av utviklingen på dette området.
– Alle ønsker å gjøre budskapet sitt personlig, selv når det er litt falskt, sa han nylig under en SoMe-konferanse i spanske Cadiz.
– Innenfor reisebransjen handler jo det meste om den personlige ”touchen”, og er noe man har arbeidet lenge med. Denne koblingen mot kundene er noe andre bransjer ville drept for å få tilgang til, mener Martin.
Måten reisebransjen blant annet gjør det på er å få kundene til å dele sine spesielle øyeblikk ved hjelp av sosiale medier som Instagram, Snapchat
og Facebook.
– Reiseselskapene sitter strategisk godt plassert i kundenes helt spesielle øyeblikk, som en unik storbyweekend eller i forbindelse med bryllupsreisen, sier Martin blant annet, og ser store forretningsmuligheter her.
Samtidig er det en utfordring at man med verktøy som Whatsapp og Facebook Messenger, med henholdsvis 800 og 700 millioner brukere, ikke har adgang til ”chatten” i disse kanalene.
– Denne dialogen er det vanskelig å påvirke, forklarer han, og fortsetter:
– Hvordan når man ut denne trafikken, som bare fortsetter å vokse?
Knekker man den koden er det ifølge ham viktig å ikke trykke budskapet ned i halsen på folk, men stedet innlede dialog.
– Å være litt fjollet er alltid bedre enn å være dønn seriøs, og attraktive bilder og kort, fengende prosa er langt bedre enn lange tekster, forklarer han blant annet.
Reisebransjen er herved utfordret. Sjekk mer om Ginger Juice her!