Vi ønsker at enda flere tar ferien i Norge, sier statssekretær Halvard Ingebrigtsen i Nærings- og handelsdepartementet til Ntb.
I disse dager er han i Sør-Korea sammen med reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. De skal møte sørkoreanske turoperatører og medier for å gjøre Norge enda mer kjent som turistland. Det er stor medieinteresse for hva Norge har å by på, og 70 journalister har møtt statssekretæren på reisen, melder Nærings- og handelsdepartementet.
Sørkoreanske turister sto for over 45 000 overnattinger i Norge i fjor, og det er en vekst på hele 79 prosent fra 2009. Sørkoreanere oppholder seg også lenger i Norge enn gjennomsnittsturisten.
 Sør-Korea er et viktig og voksende marked for norsk reiseliv. Vi vil synliggjøre Norge som destinasjon ytterligere, og vil derfor treffe turoperatører. De er avgjørende for å selge Norge som reisemål, sier Ingebrigtsen.
Sør-Korea er nå Norges nest viktigste handelspartner Asia, etter Kina, men foran Japan. Samhandelen er nesten tredoblet det siste tiåret.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.06.2012 klokken 17.15