«Kom og smak på Telemark» kalles samarbeidet mellom DyrskuÂn og Jolemarknaden i Seljord, Mersmak i Skien, Norsk Eplefest på Gvarv og Langesund sjømat- og fiskefestival. Nå skal festivalene hjelpe hverandre fram og profilere hverandres produkter.
 Tiltaket vil skape mer oppmerksomhet rundt mat og drikke fra Telemark, og det trenger både produsentene og konsumentene. Det er mange som ikke er klar over det store mangfoldet av matvarer som finnes i fylket vårt, heter det i en kommentar på Varden.no.
 De siste årene er det mange bønder i Telemark som har gitt opp. Vi håper derfor at større oppmerksomhet rundt lokale produkter kan inspirere flere til å legge om produksjonen og satse på noe nytt. Vi vet at forbrukerne er nysgjerrige på lokalproduserte matvarer, heter det videre.
Etter hvert bør «Kom og smak på Telemark» bli noe mer enn et festivalprosjekt, mener Varden.
 Ingen kan leve av å selge produkter på festivaler, og for de fleste produsentene er det avgjørende å få matvarene i butikkhyllene. Det bør også være en av ambisjonene til samarbeidsprosjektet. Hvis vi tror på lokale varer, bør vi finne flere av dem der vi handler, framholder Varden.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.06.2012 klokken 07.00