Gruppen som gikk seirende ut av den offentlige anskaffelsen var Faveo, BAHR og DnB Næringsmegling .
 Denne gruppen har spisskompetanse på eiendomsutviklingsprosessen fra konsept- og markedsanalyse, selskapsstruktur, skatt og avgift til utleie og eventuelt salg. Vi er godt fornøyd med avtalen, og ser frem til å starte prosessen med å utvikle landsidearealene på lufthavnene våre, sier direktør store lufthavner i Avinor, Anders Kirsebom.
Flere investeringer
Avinor har de siste årene gjennomført en rekke eiendomsinvesteringer på landsiden, i tilknytning til flyterminalene.
 Vi har utviklet fem hoteller, hvorav to på Oslo Lufthavn og ett ved henholdsvis Bergen lufthavn, Flesland, Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim Lufthavn, Værnes. Alle prosjektene er gjennomført i heleide datterselskaper, såkalte Âsingle purposeÂ-selskaper. I tillegg har vi bygget en rekke parkeringshus organisert i heleide datterselskap. Og i kommende planperiode planlegges en mer offensiv satsing på eiendomsutvikling på landsiden, sier Kirsebom.
Trend
Internasjonalt er Airport City- begrepet på fremmarsj. I dette begrepet ligger at landsiden ved større lufthavner er et interessant lokaliseringsalternativ for å etablere forskjellige typer næringsvirksomhet.
 I første rekke gjelder dette virksomheter med nær tilknytning til flyplassdriften, som hoteller, kontorbygg, kjøpesentra, konferansesentra og utstillingsområder. Ved enkelte lufthavner i utlandet har man gått lenger ved å anlegge idrettsarenaer, spa/badeland, kasino og boliger i ÂflyplassbyenÂ, sier Kirsebom og fortsetter:
 Utviklingen har allerede startet i våre naboland anført av Swedavia for Stockholm Arlanda og Gøteborg Landvetter. Det er også utvikling på gang ved København lufthavn samt en rekke andre flyplasser i Europa. Hovedbegrunnelsen er å utvikle attraktive landsidetomter i store trafikknutepunkt for å bygge regional konkurransekraft.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 20.04.2012 klokken 09.20