I sin kvartalsrapport skriver SAS at arbeidet med å kutte kostnader fortsetter. Totalt sikter selskapet mot å kutte kostnader med fem milliarder svenske kroner i løpet av året og neste år. Men i den nye strategiplanen til SAS ligger det også hårete markedsføringsmål som sier at SAS også skal være best på markedsføring i sin kategori, melder Kampanje.com.
Les også: Halvert resultat for SAS.
Nå åpner selskapet opp for en større nordisk byråkonkurranse om mediekjøp. Selskapet har i dag avtale med Mediacom på mediebyråsiden, et samarbeid som har vart i ti år.
 Det stemmer at vi er ute med en pitsj i Skandinavia og at denne skal bli avgjort i løpet av høsten. Vi har vært i Mediacom over ti år. SAS skal jobbe med de aller beste og da må vi ut på pitsj for å sjekke dette, sier markedsdirektør i SAS Norge, Tor Anton Bjørge til Kampanje.
Ifølge markedsdirektøren er byråer over hele Skandinavia invitert med inn i konkurranse og vil legge inn tilbud. Her er det grunn til å tro at både prising og kjøpsbetingelser kommer til å veie tungt all den tid SAS er inne i en vanskelig økonomisk situasjon og skal spare penger.
På reklamebyråsiden samarbeider SAS med DDB i dag og det skal ikke være aktuelt med en ny vurdering på kjøp av reklametjenester.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.08.2012 klokken 06.50