Vår aksjeandel i selskapet er nedskrevet til null, men vi har et utestående lån og garantier på til sammen 1,7 milliarder i forbindelse med nedsalget i selskapet i 2009, som vil føres som tap, sier investorkontakt Sture Stølen i SAS til Dagens Næringsliv.
Han legger til at likviditetseffekten vil være på mellom 200 og 300 millioner svenske kroner.
 Isolert sett vil ikke konkursen få store konsekvenser for SAS, men tapet kommer på toppen av en stram økonomi, en finansiell balanse som allerede er svak og en konkurransesituasjon hvor SAS opplever sterkt press fra andre aktører, som Norwegian, sier finansanalytiker Hans-Erik Jacobsen i Swebank First Securities til avisen.
Dagens Næringsliv har tidligere skrevet at SAS har tapt minst ti milliarder svenske kroner på Spanair-investeringen fra 2000 til 2009. Med den siste nedskrivningen på 1,7 milliarder er tapet altså oppe i 12 milliarder svenske kroner. Beslutningen fra 1986 om at SAS skulle satse på det spanske luftfartsmarkedet her med andre ord blitt en økonomisk katastrofe for SAS, konkluderer avisen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.01.2012 klokken 08.05