Ansatte i Rica-kjeden har vunnet prisen to av de tre gangene den er blitt delt ut. Det er Cornell Hotel Society, chapter Norway, som står bak den prestisjetunge prisen som går til en hotelldirektør som har utmerket seg det siste året med sine lederegenskaper.
En allsidig og resultatorientert leder
Thorsteinssons brede erfaring, hans evne til å skape gode resultater og ikke minst måten han har klart å ta lærdom av tøffe perioder og bruke dette aktivt for å bli en bedre leder, er egenskaper som juryen har lagt vekt ved årets tildeling.
Thorsteinsson er opprinnelig fra Island, men har utdannelse fra Norsk Hotellhøgskole i Stavanger med kjøkken, restaurant og hotelledelse. Han har jobbet seg oppover i hotellbransjen via salg, Food & Beverage og nå sist som hotelldirektør ved Rica Hell Hotel  en stilling den populære direktøren har innehatt i ni år.
 Dette er bare helt fantastisk, og jeg må takke alle mine medarbeidere på hotellet inkludert ledergruppen og dessuten Rica Hotels som har støttet opp om meg og gitt meg tillitt, sier Thorsteinsson.
Foregangsbedrift
Thorsteinsson er svært engasjert og har utmerket seg som en inkluderende leder som lykkes i å skape resultater gjennom andre. Han har med sin lederstil gjort Rica Hell Hotel til en arbeidsplass med en optimistisk kultur med stolte og fornøyde medarbeidere. I tillegg har han hatt en rekke verv i reiselivet og engasjerer seg sterkt for næringslivet i Stjørdal. Rica Hell Hotel ble nylig kåret til Årets Lærebedrift i Nord- Trøndelag takket være hotellets posisjon som en foregangsbedrift når det gjelder å tilby skoleelever i fylket utplassering.
Den populære islendingen ble i 2011 kåret til årets medarbeider av hotellets ansatte. Dette er første gang i Rica Hotels historie at en hotelldirektør blir kåret til årets medarbeider i egen bedrift.
Thorsteinsson får nå mulighet til å utvikle seg ytterligere som leder i form av premien  et to ukers program for etterutdannelse ved Cornell University School of Hotel Administration i USA, som regnes for å være et av verdens fremste læresteder for Hospitality Management.
 Dette gleder jeg meg enormt til, sier Årets Hotelier om muligheten til å få brynt seg på noen av verdens ledende ressurser innen service management, salg, strategi og markedsføring.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 17.03.2012 klokken 15.50