“Det er dejlig å være norsk – i Danmark,” og fjorårets overnattingstall tyder på at det aldri har vært “dejligere.” Samme året som VisitDenmarks folkekjære reklamekampanje fylte 25 år satte norske turister besøksrekord i Danmark med 2 525 786 norske overnattinger, en økning på 4,1 prosent fra 2013.
– At vi, i et marked med kun fem millioner innbyggere, har hele 2,5 millioner norske overnattinger, er i seg selv fantastisk. At det i tillegg fortsatt er mulig å skape en økning i et allerede høyt volum gjør det ikke mindre positivt, sier Vidar Mørch, turistsjef i VisitDenmark i Norge.
Den tidligere rekorden er fra 2007, da antall norske overnattinger var 2 473 591. Årene etter finanskrisen, i 2008 og 2009, gikk tallene noe ned, før de steg igjen i 2010 og 2011. 2012 fikk en liten nedgang, før pilen igjen pekte oppover på vei mot en ny, overlegen rekord i 2014.
Det danske vertskapet trekker nordmenn
Det er det danske vertskapet som først og fremst trekker norske turister til Danmark. Der føler nordmenn seg som hjemme, det er bare enda litt hyggeligere. Det at Danmark og hele den danske turismen har vært gode på å utvikle produkter og opplevelser, men samtidig beholder det genuine og “ekte danske,” er også en avgjørende faktor.
– Nordmenn vil gjerne oppleve noe nytt, men har også et sterkt behov for å oppleve det Danmark som man lærte å elske som barn på ferie i Legoland, forklarer Mørch.
Nordmenns nære forhold til Danmark er både en fordel og en utfordring.
– Det er viktig at vi fortsetter å formidle nye og forbedrede produkter slik at det ikke blir ren nostalgi å reise til Danmark.
“Det er dejlig å være norsk – i Danmark”
Slagordet “Det er dejlig å være norsk – i Danmark” ble født i 1989, og feiret 25 år i fjor. På disse årene har kampanjen etablert seg med en enorm kjennskap hos hele 97 prosent av befolkningen.
– Kampanjen inneholder to løfter som nordmenn føler at blir innfridd: Det er litt ekstra “dejlig” å være norsk som turist, og det er “dejligere” enn å bli hjemme i Norge, sier Mørch.
– VisitDenmarks kampanjer i Norge har en helt unik plattform å bygge på, men markedets tillit til vår kommunikasjon forplikter også. Vi vil gjerne både underholde og informere troverdige budskap. Det tror jeg vi i høy grad oppnår, konkluderer en stolt turistsjef.