Vega Havstuer i Nordland ble hedret for størst oppslutning i den åpne Facebook-avstemmingen.
Juryen utropte Åmot Operagard som vinner på bakgrunn av Facebook-stemmer og juryens egne vurderinger. Juryen har bestått av Arne Hjeltnes, programleder “Det norske måltid”, Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge, Hilde C. Solheim, Virke, Anders Wyller, Vagabond, Erlend Ellingsen, Travel News og Jan Grønbech, Google.
Kreativt og modig initiativ
Juryen begrunner valget av Åmot Operagard med at dette hotellet tilbyr en unik kombinasjon av mat, overnatting og kultur. Juryen skriver i sin begrunnelse at Åmot Operagard preges av høy kvalitet og innovasjon gjennom hele opplevelsen.
 Opptakten til hotellet er et kreativt og modig initiativ i en tradisjonell turistregion. Åmot Operagard er en internasjonal suksess som er mer kjent utenfor Norge enn innenfor. Hotellet representerer en ny måte å tenke hotell på, og utmerker seg også med en profesjonell markedsføring og PR-strategi. Opera-arrangementene virker også positivt for det øvrige reiselivet i regionen, da Åmot Operagard selv bare har tre rom. Det som i starten mest så ut som en vill ide, har utviklet seg til å bli en enestående suksess, skriver juryen i sin begrunnelse.
Kunstopplevelser i særklasse
Åmot Operagard drives av femte generasjons eiere, Steinar Sørli og Yngve Brakstad, og er et lite stykke operahus i verdens vakreste Sunnfjord, heter det på Åmot Operagards hjemmeside. Her er silke, fløyel og taft like naturlig å ikle seg som gardsstøvler.
Vakker vestlandsnatur preger kulissene til denne unike gardsscenen, hvor lokale, nasjonale og internasjonale kunstnere står for kunstopplevelser i særklasse. Sammen med kunstnerisk leder Erlend Samnøen presenteres opera, teater, klassiske konserter og samtidsdans, mens små operalam gresser på tunet og suset fra elven Gaular akkompagnerer. Utsøkt sunnfjordmat tilberedt av lokale råvarer og overnatting i det restaurerte våningshuset fra 1890 bidrar til en unike opplevelse.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.03.2012 klokken 08.20