Det er Dagens næringsliv som melder om uroen i kjølvannet av Innovasjon Norges-sjef Anita Krohn Traaseths betydelige omorganisering av statsselskapet. Merkevarebygging og profilering av Norge som reisemål er lagt inn i Divisjon Merkevare Norge sammen med flere andre næringer. Samtidig blir utviklingen av reiselivsnæringen i Norge knyttet tettere til norsk mat, kultur og opplevelser i Divisjon Bærekraft Norge 2030.
Omorganiseringen innebærer at det ikke lenger vil være en egen divisjonssjef for reiseliv, men at to nye divisjonsdirektører kun får delansvar for reiseliv.
Flere aktører Dagens næringsliv har snakket med frykter nå en nedprioritering av det internasjonale markedsarbeidet.
– Vi er opptatt av å finne den optimale løsningen for internasjonalt salg og markedsføring av reiselivet i Norge. Den nye omorganiseringen har skapt en del diskusjoner aktørene imellom, og vi ser nå nærmer på hva dette betyr, og hvilke alternativer som finnes, sier styreleder i Forum for reiseliv, og mangeårig tidligere toppsjef i hotellkjeden Rica, Ole-Jacob Wold.
Wold understreker at de siste års erfaringer med Innovasjon Norge har vært svært gode. Han antyder derfor at Forum for reiseliv nå må utrede om reiselivet er bedre tjent med etablering av en frittstående organisasjon type Visit Norway direkte underlagt Næringsdepartementet, slik det er i Sverige og Danmark.
Samtidig understreker han at ingenting er konkludert.
Reiselivsdirektøren i Bergen, Ole Warberg, som også er president i NHO Reiseliv, understreker at omorganiseringen har skapt mye usikkerhet og at Innovasjon Norge ikke har invitert næringen til en bredere diskusjon.
Warberg skal gi Traaseth og Innovasjon Norge litt tid før man avgjør om det er grunnlag for bekymring.
– Vi har stort behov for å fornye oss, for å sikre relevans for oppgavene vi skal levere, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth til DN, som understreker at det ligger et omfattende arbeide innad i organisasjonen til grunn for det som nå skjer.
– Tiden er forbi for enkeltnæringers tradisjoner eller posisjon for å påvirke våre beslutninger på et strategisk nivå rundt vårt valg av organisasjonsstruktur eller omstilling. Det er styre og administrasjonens oppgave å omstille selskapet, sier hun.
Med det inviterer hun næringen å ta kontakt om man er bekymret, og lar seg ikke uroe over raslingen av sabler i kulissene.
– Til alle dem som er urolige vil jeg si at vi fortsatt vil satse stort på reiseliv, og inviterer til å spile på lag og ta direkte kontakt om man er bekymret.