1829 kroner er startprisen på tur-retur billettene til New Yorsk, og første fly letter i slutten av mars i 2013. Prisen for de billigste billettene frem og tilbake til Bangkok er 2998 kroner og lavkostselskapet begynner å operere denne ruten i juni neste år. Også billettsalg fra Stockholm til de nevnte storbyene startet i dag.
Som mange kunne forutsett på forhånd skapte billettslippet massiv trykk på Norwegians nettserver, og mange hadde problemer med å fullføre bookingene.
– Det er rett og slett ekstremt stor pågang som har skapt litt startproblemer. Det er tydelig at nordmenn er sultefora på billige billetter til New York og Bangkok, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.
– Vi jobber nå på spreng for å utvide kapasiteten. Det skal være oppe igjen nå, men er fortsatt litt ustabilt, så dessverre må folk smøre seg med litt tålmodighet.
Milepæl
På dagens pressekonferanse var kjos tydelig stolt over nyvinningen:
– Dette er en stor og viktig milepæl i selskapets historie og jeg er svært glad for at det nå er mulig å bestille de første billettene med Norwegian til New York og Bangkok, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Rutene vil bli operert med de nye flyene Dreamliner 787. Flyene er svært kostbare, men i følge Boeing skal drivstoffutslippet reduseres kraftig i forhold til dagens fly.
– Grisedyrt å fly langt
Ikke overraskende benyttet Kjos også anledningen til å snakke om konkurrentenes langt høyere priser på disse flyvningene.
– Ja, det håper jeg da virkelig det blir billigere også med konkurrentene til disse destinasjonene. Jeg synes alle skal ha råd til å fly langt, men i dag er langdistanseflyvninger altfor dyrt – for mange år siden var prisene hinsides. Da måtte du nesten ha en statsrådlønn for å ha råd til å sette deg på et fly, sier Bjørn Kjos til dn.no.
Game changer
Tidligere har det vært spekulert mye i hvor mange av de billigste billettene som vil tilgjengeliggjøres for disse flygningene, og heller ikke i dag kom Kjos med reelle tall. Han forteller at billettprisene vil komme an på hvilken dag og årstid det er. Men Kjos lover at det er nok billigbilletter til at forbrukermyndighetene blir fornøyde. Og på direkte spørsmål fra Dagens Næringsliv om Norwegian kan tjene penger på så billige billetter, er sjefen selv klar:
– Ja, vi kan det. Flyene våre er en “game changer” – og derfor håper jeg også Norwegian blir en “game changer” når det kommer til langdistanse. Billigbilletter på langdistanse skal bli den nye normalen, sier Kjos.
Norwegian vil ha ned mot 50 prosent lavere kostnader enn SAS på langdistanseflyvninger, sier Bjørn Kjos til TDN Finans.
– Det er en helt annen verden med disse nye flyene. Jeg vil si at vi bør ligge på halvparten av kostnadene til SAS på langdistanseflyvninger, bemerker han.