I et intervju med Air Transport World sier SAS-sjef Rickard Gustafson at SAS fortsatt må finne nye måter å styrke lønnsomheten på. Han tror SAS vil være SAS  eid av Norge, Sverige og Danmark  også om fem år, men flyselskapet må bli enda mer kostnadseffektivt, understreker han, ifølge Dn.no.
Og siden SAS må fortsette å kutte kostnader, har de ingen planer om å opprette nye langruter.
 For øyeblikket er sterke partnerskap for oss nøkkelen til vekst på langrutene, sier Gustafson.
Han peker blant annet på den joint venture-avtalen som SAS nettopp har inngått med Singapore Airlines. Dette samarbeidet skal styrke eksisterende ruter og etableringen av nye ruter mellom Singapore og Skandinavia.
Dét er godt nytt for konkurrenten Norwegian, som starter sin langdistansesatsing i 2013, skriver analytiker Dan Togo Jensen i Handelsbanken Capital Markes i en markedsoppdatering onsdag morgen.
Mindre konkurranse for Norwegian
 For å ekspandere den interkontinentale trafikken må SAS investere i nye fly og følge konkurransen i forhold til Norwegian. Men ifølge uttalelser fra konsernsjef Rickard Gustafson har SAS nå bestemt seg for ikke å utvide det interkontinentale produktet og i stedet stole på at partnerne deres tar seg av long haul-destinasjonene, skriver den danske analytikeren videre.
Utspillet fra SAS er positivt for Norwegian, som vil se mindre konkurranse når de setter i gang med sine langruter, påpeker han.
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier til Dn.no at de frykter de asiatiske flyselskapene mer enn SAS på long haul-trafikken:
 Vi jobber ufortrødent videre med vår langdistansesatsing og ønsker å fokusere på det vi selv driver med, fremfor konkurrentene. Det er vel relativt opplagt at kostnadsbevissthet er nødvendig hos alle selskaper, vi er i en konkurranseutsatt bransje med mange globale aktører. Så her er det mange konkurrenter å kjempe mot, sier hun.
 Den globale konkurransen handler ikke om SAS og Norwegian her hjemme i Skandinavia, men om alle de andre selskapene, ikke minst asiatiske, som vi begge møter. Vi mener også at nøkkelen på long haul er splitter nye og kostnadseffektive fly som Dreamlineren representerer. De som har en eldre flyflåte har en stor konkurranseulempe i utgangspunktet, legger hun til.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 22.06.2012 klokken 09.05