Hele 331 kjøpere fra 22 land ankommer Fredrikstad og Sarpsborg for å møte norske reiselivsaktører. Dette er 40 flere utenlandske deltakere enn hva som var tilfellet i 2011.
 Vi feirer i år 40 års jubileet til arrangementet med rekordmange utenlandske turoperatører, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
Særlig vekst opplever man fra Storbritannia, Tyskland og Asia som alle stiller med rekordmange kjøpere til årets arrangement. Storbritannia og Asia er også noen av markedene som har opplevd en god vekst i antall gjestedøgn så langt i år.
Har justert satsingen
Reiselivsdirektøren tror den økte interessen blant annet skyldes et økt bransjefokus gjennom Innovasjon Norge sine utenlandskontorer.
 Vi valgte for to år siden å satse mer på bransjeleddet. Trass i den digitale tidsalder så vi et behov for økt bransjebearbeidelse, spesielt inn mot turoperatører som arrangerer reiser for det kjøpekraftige publikummet. Den økte interessen viser at turoperatører fortsatt er svært viktige i mange land, sier Tuftin.
Han tror også dette viser en økt interesse for Norge som destinasjon.
 Vi har gjennom våre aktiviteter de siste par årene fått gode tilbakemeldinger fra bransjen på at aktivitetene fungerer og at Norge i større grad enn tidligere blir lagt merke til som reisemål. Norske reiselivsopplevelser er i verdensklasse. Vi jobber for at flere utenlandske turoperatører skal få øynene opp for alt Norge har å tilby. Dette gjelder både tradisjonelle reiselivsprodukter og reisemål, samt mat- og kulturopplevelser.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 23.04.2012 klokken 11.30
Fakta om Norwegian Travel Workshop:
* Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med destinasjonsselskapet på det stedet som arrangementet er lagt til. Arrangementet gjennomføres på forskjellige steder i Norge.
* NTW er en lukket workshop (salgskonferanse) basert på over 8000 forhåndsbookede avtaler mellom representanter fra utenlandske turoperatører og norske reiselivsbedrifter.
* Fokus på NTW er kontraktsinngåelse for neste års turistsesong. Man regner at det i løpet av arrangementet enten tegnes kontrakter eller at det igangsettes prosesser som resulterer i kontrakter til en verdi av ca. 2 mrd. kroner.
* Arrangement i 2012 er nummer 40. i rekken. Det ble første gang arrangert på SAS Globetrotter Hotell på Fornebu i 1973.
* NTW i 2012 arrangeres i samarbeid med Østfold Reiseliv og destinasjonsselskapene i Fredrikstad og Sarpsborg.