På oppdrag fra NHO Reiseliv har TNS Gallup spurt i overkant av 1000 nordmenn om de har tenkt seg på ferie- eller fritidsreise i vinter. 1 av 2 sier de har reiseplaner enten i vinterferien eller en eller flere helger i vinter.
6 av 10 sier at de skal feriere i Norge. Nærmere halvparten oppgir at de skal på skiferie i Norge. Videre viser undersøkelsen at over halvparten skal bo på hotell, mens nærmere 4 av 10 sier de skal bo på egen hytte. 2 av 10 skal bo hos venner og familie, mens 8 prosent skal bo i utleiehytte.
Høyfjellshotellene i Norge melder om stor pågang i vinterferien. De ser en økende trend i at nordmenn ønsker en ferie med tilrettelagte aktiviteter og opplevelser, også utenfor skibakken. Barnefamilier spesielt ønsker å bo midt i skibakken med kort vei til fasiliteter og med tilgang til flere ulike aktiviteter. God mat, service og kvalitet er også svært viktig for nordmenn.
– Vi ser en økende etterspørsel etter pakkeløsninger med ulike og tilrettelagte aktiviteter, opplevelser og god mat bakt inn i oppholdet. Vi vil oppleve mest mulig når vi er på ferie, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
Tom Myrseth, salgs- og markedsdirektør ved Vestlia Resort på Geilo, bekrefter den økende etterspørselen etter aktiviteter og opplevelser, også utenfor skibakken.
– Det er ingen tvil om at destinasjonene og hotellene med som tilbyr mange gode aktiviteter, og som har tilrettelagt for de gode opplevelsene, er og blir vinnere i fremtiden. Vi får mange gjester på grunn av lekeland, familiebasseng, kino og beliggenhet til bakkene. Har hotellene også et bakeri, spa og gode restauranter, er det et stort pluss, sier Myrseth.
Norsk reiseliv har de siste årene satset stort på nye investeringer og produktutvikling. Blant annet har flere skianlegg gjort store investeringer, både i nye heisanlegg og i nye terrengparker. NHO Reiselivs siste økonomibarometer viser dessuten at reiselivsnæringen er den næringen som er mest positiv til markedsutsiktene for 2014.
– Destinasjonene og hotellene viser stor evne til nytenkning og aktivitetsutvikling rettet mot stadig mer opplevelseshungrige gjester. Det er en optimisme i norsk reiseliv som gjør at næringen tør å satse og tenke nytt. Vi begynner nå å se resultatet av de investeringer som er gjort de siste årene. Nye heisanlegg og terrengparker vil blant annet gjøre skiopplevelsen enda bedre og mer variert, sier Krohn Devold.