Ifølge NHO er den varslede konflikten blant Norwegians piloter ulovlig fordi Parat fremmer krav på vegne av piloter som opererer utenfor Norge og dermed ikke er omfattet av tariff-avtalen.
 Vi mener at den varslede konflikten vil være ulovlig. NHO er en interesseorganisasjon for norske bedrifter med norske tariffavtaler, sier NHOs direktør for arbeidsrett, Nina Melsom, til NRK.no.
Hun sier at Norwegians beslutning om å opprette driftssteder i andre land, blant annet Finland, ikke betyr at norske tariffavtaler kan eksporteres ut av landet.
 Dersom spanske og finske piloter vil ha tariffavtaler må de forholde seg til det regleverket som gjelder i de respektive landene, sier Melsom.
Ikke helt overraskende
Mandag sendte NHO stevning til arbeidsretten der både YS, Parat og Norwegian Pilotforening saksøkes. NHO vurderer saken som en prinsippsak, og arbeidsretten har ifølge NHO varslet en hastestevning i slutten av mai.
Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier at søksmålet fra NHO ikke kom som lyn fra klar himmel, og at temaet har vært oppe under forhandlingene.
 Men litt overrasket er vi, i og med at vi allerede har tariffavtaler som også omhandler Sverige og Danmark. Det er om trent likelydende avtaler som de har i kabinforeningen, sier Skjæggerud.
Han mener det er bra at arbeidsretten vil ta stilling til saken allerede i løpet av mai.
Streik i det blå
I følge Parat er det for tidlig å si hva søksmålet fra NHO vil ha å si for den varslede plassoppsigelsen.
 Vi har bestemt oss til å gå til en plassoppsigelse. Men vi må koordinere tidsløpene mellom de ulike gruppene, sier Skjæggerud.
Fra et streikevarsel (plassoppsigelse) sendes går det minst 14 dager før en streik kan bli en realitet.
Spørsmålet er da om Parat og Norwegian-pilotene vil se seg tjent med å sende streikevarsel slik at konflikten blir en realitet før avgjørelsen i arbeidsretten. Etter det NRK erfarer er dette trolig lite sannsynlig.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 24.04.2012 klokken 21.55