Martin Jørgensen har på få år bygget opp Net Trans til å bli en betydelig aktør i bransjen. Forretningsideen går ut på at reisebyråene outsourcer sine fordringer til (kommisjoner) til Net Trans. I stedet for at reisebyråene mottar en sjekk fra et hotell på fem euro, som det gjerne koster 20 euro å cashe inn, så krever Net Trans kommisjon for kanskje 10 000 kunder. Da blir ikke sjekken på fem euro lenger, men på 50 000. Og det har vært en idé det er vel verd å holde seg til.
– Kan du si noe om hvordan 2012 endte og hvordan du ser på inneværende år?
– I 2012 hadde vi det beste nysalgsresultatet noensinne i Net Trans sin historie, så vi gikk inn i 2013 med en god følelse. Hva gjelder 2013 så regner vi med cirka 15 prosent vekst på topplinjen, men med omtrent samme resultat på bunnlinjen. Dette er fordi vi gjør store investeringer i lokalt personell og salgskontorer internasjonalt.
– Hvordan har etableringen av USA-kontoret gått?
– Det har gått veldig bra, særlig de siste månedene. Etter grundige analyser kom vi i gang i februar 2013 ved at vi sendte over vår daværende salgsdirektør for å få skikkelig fotfeste. Det var ekstremt viktig for oss å finne en som har lidenskap for produktet og i ettertid er vi veldig glad for at vi brukte en av våre egne i etableringsfasen. Mange har gått feil ved feilrekrutteringer i utlandet og dermed slitt eller brukt lang tid på oppstarten, noe det ser ut til at vi har sluppet. Vi har allerede nå signert et antall kontrakter i USA og har en meget lovende prospektliste framover. Hvis det ikke kommer noen store overraskelser i nær fremtid kommer vi til å ansette nye folk på både drift og salg veldig snart.
Les hele intervjuet i neste utgave av Travel News.