En nylig publisert undersøkesle, Svensk Konferens & Mötesbarometer 2013, indikerer at det ikke vil bli noen vekst i konferansebehovet til neste år. Ifølge Resegeometri Nordic AB som sammen med QuickSearch tar temperaturen på den nordiske reise- og konferanseindustiren, peker svenske bedrifters planlagte behov for konferanser utenfor egne lokaler på nullvekst neste år. Dette innebærer at foretakenes konferansebehov i snitt kommer til å bli uendret kommende tolvmånedersperiode, skriver Nrk.no.
Omtrent like mange bedrifter sier de vil kutte i budsjettene, som de som øker dem.
– Konferanseindikatoren er enda et nøkkeltall som bekrefter at svenske bedrifter går ned i sin budsjettplanlegging foran neste år. Dette er imidlertid ingen katastrofeplanlegging a la 2008, men snarere en sunn reaksjon på rådende markedsuro, sier Jan Borg, vice VD på Resegeometri Nordic AB, i en pressemelding.
I novembermålingen 2012 får Nordic Choice Hotels og Radisson Blu Hotels markedets høyeste rekommendasjonsindeks i konferansesammenheng. Begge hotellkjedene får dessuten høyeste karakter på to av tre kundetilfredshetsparametre som er viktigst ifølge konferanseinnkjøperne. Viking Line vinner med god margin på den tredje parameteren, verdi for pengene, i den svenske undersøkelsen.